Het huis aan het plein RECENSIE

Zo nu en dan begint het bij mij te kriebelen om een heerlijke roman te lezen waar je helemaal bij kan wegdromen. Voor een keer geen lichtzinnige chicklit, maar gewoon een verhaal over mensen zoals jij en ik. Het huis aan het plein gaat over vier vrouwen, die elkaar leren kennen in Ierland. Ze wonen allemaal aan hetzelfde plein of logeren er bij familie. Eleanor, de oudste van de vier, keert terug naar haar geboorteland nadat ze haar man heeft verloren. Op het moment dat Eleanor in Ierland aankomt, is ze helemaal niet gelukkig en door de unieke schrijfstijl van Cathy Kelly voel je deze gevoelens ook echt aan. Dit vind ik een behoorlijk pluspunt aan dit boek; je voelt vanaf de eerste bladzijde een enorme sympathie voor de vier vrouwen en je leeft gedurende het hele verhaal met hen mee alsof jij een vijfde vrouw daar aan het plein bent. Naast Eleanor, hebben we ook nog Megan en Connie, beiden zitten ze op hun manier in de knoop met zichzelf, en met mannen. Tenslotte is er ook nog Rae, die, ondanks het feit dat ze altijd haar vrolijke zelf lijkt, een geheim uit haar verleden met zich meedraagt. Het huis aan het plein is met zijn 480 pagina’s geen boek dat je in enkele uren uitleest. Desalniettemin vond ik het verhaal op geen enkel moment langdradig worden. Waarschijnlijk komt dit omdat je met vier hoofdpersonages zit en daardoor ook met vier verschillende verhaallijnen. Dankzij het vleugje romantiek dat door het hele verhaal heen verweven is, in combinatie met de rust en herkenbaarheid die het boek uitstraalt, is Het huis aan het plein een boek dat geschikt is voor zowel jong als oud.

Het huis aan het plein

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Eleanor verliet Ierland toen ze elf was. Na het overlijden van haar man keert ze terug naar Dublin, met haar moeders oude receptenboek in haar koffer. Er is nog één laatste opdracht die Eleanor moet vervullen. De beroemde jonge actrice Megan hoeft het succes niet na te jagen, dat komt vanzelf. Tot een liefdesschandaal een abrupt einde maakt aan haar carrière. Nu zoekt Megan wanhopig naar een plek waar ze zich kan verstoppen. Rae is een toegewijde echtgenote en een trouwe vriendin. In haar gezellige tearoom is iedereen welkom en het is er altijd druk. Een tragisch geheim uit Raes verleden blijft niet langer verborgen. Hoe kan zij haar man en zoon uitleggen welke keuzes ze in haar jonge jaren moest maken? De vrolijke Connie, onderwijzeres van beroep, loopt al tegen de veertig en heeft helaas nog nooit een man ontmoet die lijkt op de helden uit haar romans.

MEMBER RECENSIES

• Waterjager