Reality-tv: een nachtmerrie! RECENSIE

In Mijn supergeheime dagboek - Reality-tv: een nachtmerrie! wordt het leven van de 11-jarige Polly (Hyppolita) Price flink op z’n kop gezet. Ze krijgt bezoek van de gekke lifecoach Vanilla Moonfire en als dat al niet erg genoeg is, heeft haar moeder ook nog eens beslist om deel te nemen aan het tv-programma Celebrity Home Watch. Hoe kan ze nu nog voor al haar vrienden en klasgenoten geheim houden dat haar moeder - Arabella Diamonte - actrice is? Terwijl nota bene haar halve school het programma volgt? Ze probeert er alles aan te doen om de tv-ploeg buiten te houden, maar tevergeefs. Voor ze het goed en wel beseft, staat de irritante AP (Assistent-Producente) Lucy al in hun huis, gevolgd door de hele tv-ploeg enkele dagen daarna. Dit is de start van een hele reeks hilarische situaties. Arabella laat zich volledig beïnvloeden door de spirituele Vanilla. Ze chanten de hele dag door en de tarotkaarten bepalen of het veilig genoeg is voor Polly om naar school te gaan. Zelfs de meubels moeten aan Vanilla’s gekke kuren geloven. Polly kan niet anders dan deze nachtmerrie ondergaan. Ze schrijft alles – écht alles – wat ze moet doorstaan op in haar dagboek. Woorden worden er geschrapt, cursusbladen erin gekleefd. Als lezer heb je dan ook echt het gevoel dat je andermans dagboek leest zonder het medeweten van die persoon. Ook is het boek rijkelijk gevuld met illustraties die niets aan de verbeelding overlaten. Nog een leuke toevoeging zijn de echte foto’s die je er regelmatig in terugvindt waardoor je een nog beter beeld hebt van het voorwerp of de persoon in kwestie. De personages die Dee Shulman creëerde, zijn echte voltreffers. Vooral Vanilla maakte me met haar opmerkingen telkens weer aan het lachen. Hun karakters mogen dan wel niet volledig uitgewerkt zijn, dit verhaal vraagt dat ook helemaal niet. Hoewel dit boek eerder bedoeld is voor de wat jongere chicks, zal het ongetwijfeld heel wat anderen kunnen bekoren. Het leest snel en is – met de vele tekeningen – een ideaal tussendoortje!

Reality-tv: een nachtmerrie!

Dee Shulman

30 mei 2011

ISBN 9789048808939
    Uitgever Moon
    128 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

My Totally Secret Diary - Reality TV Nightmare
  • Ondertitel:

Mijn supergeheime dagboek #2

Moon

Kinderboeken 4-9

1  2  3  4  5

Ik dacht dat mijn leven al erg was met alleen mijn moeder, maar Vanilla heeft het naar een nieuw level getild. Ik word al gek als ik eraan denk dat iedereen op school Celebrity Home Watch kijkt en mij in dit gekkenhuis ziet. Hoe kan ik ze ooit nog onder ogen komen? Mijn leven is VOORBIJ!

O nee! Mijn moeder is net opgestaan! Begin ALSJEBLIEFT ALSJEBLIEFT niet te zingen en dansen. IK KAN DIT NIET AANZIEN!

Mocht je dit boek toevallig vinden – laat het dan ALSJEBLIEFT aan niemand lezen. Het is heel PERSOONLIJK en nogal heftig. Dit boek bevat tragische verhalen van een hulpeloze, onschuldige persoon – ik – die probeert een normaal privéleven te hebben met een heel MOEILIJKE moeder. Maar hoe kun je een normaal privéleven hebben als je moeilijke moeder een tv-ploeg uitnodigt om in jullie huis te filmen. Hoe kun je zoiets nou geheimhouden voor iedereen op school?

- Leeftijd: 8+

MEMBER RECENSIES

• Een weekend aan zee