Anna Karenina (DVD) RECENSIE

Anna Karenina is de zoveelste verfilming van het gelijknamige boek van Tolstoj. Het verhaal speelt zich af in het Rusland anno 1874, waar Anna Karenina hopeloos verliefd wordt op de graaf Vronski en met hem een affaire begint. Aangezien dit in het tsaristische Rusland een groot taboe was, zal het je niet verbazen dat deze affaire grote veranderingen teweegbrengt in Anna’s huwelijk, vriendenkring en de familie.

Joe Wright, die eerder al Pride and Prejudice en Atonement regisseerde, zet met Anna Karenina weer een prachtig staaltje filmwerk neer. Vanaf de eerste minuut was ik overdonderd door de kleurrijke kostuums en decors. Hij maakt daarnaast ook gebruik van theaterdecors, waardoor de ene scène vlot in de andere overloopt via één enkel shot. Magistraal en nooit eerder gezien!

Ondanks dat Anna Karenina een echt visueel spektakel is, had ik wel het gevoel dat dit het verhaal overschaduwde. Het leek alsof er meer aandacht was besteed aan de cinematografie dan aan het narratieve gedeelte van de film. Het verhaal kabbelde stilletjes verder, maar bleef redelijk oppervlakkig. En dat terwijl de roman van Tolstoj meer dan duizend pagina’s dik is. De cast was wel goed gekozen. Wright’s muze, Keira Knightley, zet een overtuigende Anna Karenina neer en Jude Law herkende ik haast niet, maar vond ik geweldig goed uit de verf komen.

Het bepalen van het aantal hartjes was niet eenvoudig. Visueel gezien geef ik deze film er zeker vijf, maar het verhaal is voor mij niet meer dan twee hartjes waard. Daarom geef ik Anna Karenina een gemiddelde drie hartjes. Kortom, als je houdt van een visueel spektakel, boordevol prachtige decors en kostuums, is deze film zeker een aanrader.

Wat vind jij van de films van Joe Wright?

Anna Karenina (2012)

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Anna Karenina is een romantisch drama van regisseur Joe Wright (Atonement, Pride & Prejudice). Het tragische liefdesverhaal is gebaseerd op het wereldberoemde boek van Leo Tolstoy.

Anna Karenina is het tijdloze verhaal over een buitenechtelijke liefdesrelatie in het tsaristische Rusland van 1874. De prachtige en levenslustige Anna voelt zich gevangen in haar liefdeloze huwelijk met de hooggeplaatste ambtenaar Alexei Karenina. Wanneer ze graaf Vronsky leert kennen, ontstaat er een gepassioneerde affaire met tragische gevolgen.

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Anna Karenina: