Spijt! (BIOS)

Pesten. Een onderwerp dat veel minder aandacht krijgt, dan dat het verdient. Iedere dag worden er nog steeds kinderen getreiterd en gepest, zonder dat iemand er iets van zegt of tegen doet. We hebben allemaal wel eens met dit soort situaties te maken gehad. Of je nu gepest werd, iemand pestte of getuige was van iemand die gepest werd. Je weet dat het verkeerd is, maar er zijn te weinig mensen die er iets van zeggen.

Spijt! is de verfilming van het gelijknamige boek van Carry Slee. Het verhaal gaat over Jochem, die zijn leven lang al gepest wordt omdat hij te dik is. Een paar kinderen in zijn klas maken hem het leven zuur. Zijn kleding wordt na het sporten buiten in de boom gehangen, zijn boeken worden verstopt en alsof dat nog niet erg genoeg is, krijgt hij regelmatig een paar klappen. De rest van de klas, waaronder de leraar, doet er niets tegen en zijn zich niet bewust van de ernst van de situatie. Jochem is bang om er ook maar iets tegen in te brengen, dus houdt hij zijn mond. Maar hoe lang gaat dit nog door? Hoe ver moeten de pesters gaan totdat ze door hebben dat wat ze doen, verkeerd is?

Regisseur Dave Schram heeft met Spijt! een rauw en emotioneel verhaal neergezet. In de film wordt het verhaal niet mooier gemaakt, dan hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. Doordat het onderwerp nog steeds erg actueel is, grijpt het je erg aan. Je staat weer even stil bij de ernst van het pesten. En ondanks de jonge cast komt het verhaal overtuigend en realistisch over. Zowel in de film als bij de kijker zullen de tranen rijkelijk vloeien.

Zeker een aanrader voor de fans van de boeken van Carry Slee!

Ons oordeel:

Zou jij tegen pesters durven in te gaan?