Silver Linings Playbook (DVD) RECENSIE

Soms gaat het leven van een recensent niet over rozen. Bijvoorbeeld als je net een film hebt gekeken waarover andere recensies unaniem heel lovend zijn, terwijl jij het nogal middle of the road vond… Maar eerlijk is eerlijk, het acteerwerk is subliem. Ook verdient de film complimenten voor de manier waarop psychische problemen in beeld worden gebracht! Erg verfrissend dat de hoofdpersonen zelf er nogal laconiek mee omgaan, en dat het er niet te dik bovenop ligt.

Pat betrapte zijn vrouw met zijn collega, en maakte zijn collega op niet mis te verstane wijze duidelijk dat hij daar niet blij mee was. Hij wordt vervolgens opgenomen in een inrichting. Na acht maanden wordt hij opgehaald door zijn moeder. Vroegtijdig, want hij voelt zich nog verre van prima. Pat trekt weer in bij zijn ouders en dat valt voor alle partijen niet mee. Zijn vader is vooral bezig met gokken op sportwedstrijden, maar breekt later in de film omdat hij het moeilijk vindt om een band met Pat op te bouwen. Voor Pat zijn op dat moment twee dingen belangrijk: het zoeken naar lichtpuntjes in het leven, en het terugwinnen van zijn vrouw. Hij ontmoet Tiffany, die zijn vrouw kent, en hij ziet haar als een middel om in contact te komen met haar. Tiffany vraagt daar echter wel wat voor terug, namelijk zijn deelname aan een danswedstrijd. Daardoor spreken de twee elkaar veel, en eerst heeft Pat het vooral over zijn vrouw. Hierdoor merkt hij niet dat er ondertussen iets aan het opbloeien is tussen hem en Tiffany.

De arme Tiffany wordt dan ook bij tijd en wijle nogal bot door hem behandeld, terwijl ze zelf ook kampt met de nodige issues. Gelukkig komt uiteindelijk alles wel op zijn pootjes terecht. Jammer daarbij is alleen dat het moment waarop Pat dan ein-de-lijk zijn vrouw weer spreekt, je daar als kijker erg weinig van mee krijgt. Terwijl dat toch wel een moment is waar je geacht wordt naartoe te leven tijdens de film. Ook is het einde van de film wat raar omdat de hele film wat ‘rauw’ is, terwijl het in de laatste minuut toch nog een typisch romkom-slot wordt. Dat rauwe lijkt een trend te zijn, zoals je ook ziet in bijvoorbeeld de tv-serie Girls. Je moet ervan houden, dat hele realistische. Zelf heb ik er niets op tegen als in films en op tv de boel een beetje mooier wordt gemaakt… het echte leven maken we tenslotte zelf al wel genoeg mee!

Silver Linings Playbook komt wat traag op gang. Er zijn veel zeer gespannen dialogen tussen de personages, terwijl er weinig daadwerkelijk gebeurt. Die balans had wel wat meer in evenwicht mogen zijn naar mijn bescheiden mening. Tenslotte kwam de film wat moraalridderig over ten opzichte van medicatie bij psychische problemen. Sporten is beter dan pillen lijkt het motto, en dat werd een tikje teveel onder de aandacht gebracht.

Hoe vond jij het acteerwerk in deze film?

Silver Linings Playbook

1  2  3  4  5
    (8 stemmen)

Silver Linings Playbook is een ontroerend en aangrijpende romantische komedie met Bradley Cooper, Jennifer Lawrence en Robert DeNiro. Een film over de moeilijke periodes in het leven die gelukkig ook altijd een keerzijde hebben, want achter de wolken schijnt de zon.

Het leven gaat niet altijd volgens plan. Pat Solatano (Cooper) is door de jaren heen alles verloren: zijn huis, zijn baan en zijn vrouw. Na 8 maanden in een psychiatrische instelling gezeten te hebben, trekt hij weer in bij zijn ouders. Pat is vastberaden om zijn leven weer op de rails te krijgen door positief te blijven en zijn vrouw terug te winnen. Het enige wat zijn ouders voor hem willen is dat Pat weer met beide benen op de grond komt te staan en dat hij hun voorliefde voor de Philadelphia Eagles deelt. Als Pat de mysterieuze Tiffany (Lawrence) ontmoet, een meisje met haar eigen problemen en verleden, wordt het leven van Pat over hoop gegooid. Tiffany stelt voor om Pat te helpen zijn vrouw terug te krijgen, maar alleen als hij iets belangrijks voor haar doet. Die afspraak heeft vergaande gevolgen…

- Verfilming van het boek: Maak me gek! van Matthew Quick.
    - Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Silver Linings Playbook: