The Place beyond the Pines (DVD) RECENSIE

The Place beyond the Pines gaat over motorrijder ‘Handsome Luke’, die erachter komt dat hij een zoontje heeft met zijn oude vriendin/scharrel. Bij het horen van dit nieuws geeft hij meteen zijn baan bij het reizende circus op, om in de buurt van zijn zoontje te kunnen blijven en gaat hij op zoek naar een baan om hem ook financieel te kunnen onderhouden (ondanks het feit dat zijn ex hier niet op zit te wachten, omdat zij al een nieuw leven heeft opgebouwd en een gelukkig gezinnetje vormt met een andere man). Hij vindt een baantje bij een garage, maar dit verdient niet voldoende en samen met de eigenaar van de garage smeedt hij een plan om banken te gaan beroven. Als ze dit daadwerkelijk tot uitvoer brengen, lijkt hun plan nog te lukken ook. En dit smaakt voor Luke naar meer. Tot de confrontatie met jonge politieagent Avery... De beslissingen die beide mannen nemen en de acties die volgen hebben gevolgen die doordringen tot in de levens van hun beide zoon.

The Place Beyond the Pines is van dezelfde regisseur als de film Blue Valentine, wat ik een hele goede film vond. Dit wetende en na het zien van de trailer had ik hele hoge verwachtingen van The Place beyond the Pines. Een beetje té hoge verwachtingen, zo bleek. Op zich is het best een goede film en op een paar punten heeft hij de verwachtingen zeker waar kunnen maken, maar er zijn voor mij ook voldoende kanttekeningen.

De film duurt vrij lang (135 minuten), maar omdat het een drieluik betreft – het zijn eigenlijk 3 aparte verhalen, die met elkaar verbonden (en af en toe ook vervlochten) zijn – merk je dit niet zo en blijft hij voldoende boeien. In het eerste verhaal volg je stuntrijder Luke, het tweede verhaal gaat over politieagent Avery en tot slot in het derde verhaal volg je hun beide zoons (15 jaar later). Dit was mij na het zien van de trailer niet duidelijk geworden, maar vond ik een aangename verrassing (ik had alleen gehoopt dat het aandeel van Ryan Gosling in de film groter zou zijn). Het einde van de film en het laatste verhaal over de twee zoons, vond ik wel een beetje gehaast en afgeraffeld overkomen. Het leek alsof we een hele film lang naar een climax aan het toewerken waren, die daarna in een paar minuten voorbij was. Dit had naar mijn idee wat meer uitgediept en uitgelicht kunnen worden, waardoor ik een beetje met een onbevredigd gevoel en met vraagtekens in mijn ogen achterbleef. Misschien hadden ze een stuk van het verhaal van agent Avery kunnen afsnoepen, want dit gedeelte vond ik het minst interessant.

Op internet las ik reacties van veel mensen die vonden dat het verhaal van de twee zoons te toevallig zou zijn. Hier ben ik het echter niet mee eens. Natuurlijk zie je de link al van mijlenver aankomen, maar dat is naar mijn mening juist het doel. De boodschap van de film is tenslotte: hoe acties van jezelf in het verleden invloed kunnen hebben op het leven en de daden van je naasten in de toekomst.

Over het acteerwerk was ik alleen niet helemaal tevreden. En dan heb ik het met name over actrice Eva Mendes. Ik heb haar hiervoor eigenlijk alleen maar in acties of komedies gezien en daar kan ze het wat mij betreft beter bij houden. Ze speelde haar rol zó vlak, dat de emoties die ze zou moeten uitdragen niet op mij overkwamen. Dit vind ik jammer en een gemis aan de film.

The Place beyond the Pines is een beetje een donkere film. Net als zijn broertje Blue Valentine eigenlijk. Maar op de een of andere manier trekken deze films mij juist aan. Verwacht dus zeker geen feelgood film, maar (ondanks het feit dat hij een beetje tegenviel) is hij is wel een kijkje waard. Al moet ik wel zeggen dat ik Blue Valentine vele malen beter vond.

Heb jij Blue Valentine gezien? Zo ja, zou je dan graag ook deze film willen kijken?

The Place Beyond the Pines

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

De jonge professionele motorrijder Luke (Ryan Gosling) reist met een circus het land door om zijn spectaculaire stunts te laten zien. Op een dag staat zijn ex-vriendin Romina (Eva Mendes), die hij al langer dan een jaar niet heeft gezien, plotseling voor zijn neus. Luke’s leven staat op zijn kop als hij ontdekt dat hij een zoon heeft. De onbezonnen motorrijder besluit zijn leven om te gooien om voor zijn zoon te kunnen zorgen. Wanneer de spanning oploopt en Romina twijfelt of Luke echt voor hen kan zorgen, neemt hij een rigoureus besluit: hij gaat met een vriend banken overvallen. Na een aantal succesvolle overvallen besluit Luke een laatste maal alleen op zijn motor een bank te overvallen en dan gaat het mis… De gewelddadige confrontatie met een jonge politieagent (Bradley Cooper) die volgt, heeft verstrekkende gevolgen die zelfs invloed hebben op de volwassen levens van hun beide zonen.

- Verkrijgbaar op DVD en VOD
    - Bekijk hier de trailer van The Place Beyond the Pines: