The Butler (BIOS)

De Afro-Amerikaanse Cecil Gaines (Forest Whitaker) is getrouwd met Gloria (Oprah Winfrey) en gaat werken als butler in het Witte Huis. In zijn loopbaan dient hij 7 presidenten. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Eugene Allen, die vanaf 1952 daadwerkelijk butler was van 7 presidenten waaronder Richard Nixon, John F. Kennedy en Ronald Reagan.

Amerika maakte tussen de jaren '50 en nu grote veranderingen mee. Het meest centrale thema is toch wel het racisme jegens de Afro-Amerikaanse bevolking. Binnen de muren van het Witte Huis krijgt Cecil hier ook mee te maken, maar krijgt hij ook veel blijk van waardering van de presidenten. Cecil heeft twee zoons, de een komt op voor zijn rechten (met alle gevolgen van dien) en de ander vecht mee in de Vietnam oorlog.

Voor The Butler is er een groot blik aan sterrenacteurs opengetrokken. Zo spelen onder andere; Jane Fonda, John Cusack, Robin Williams, Alan Rickman, James Marsden, Liev Schreiber, Lenny Kravitz, Mariah Carey en Vanessa Redgrave mee.

De film is zwaar beladen door de combinatie van maatschappelijke gebeurtenissen, het gezinsleven van Cecil en de ontwikkelingen binnen het Witte Huis en de presidenten. Dit is een film die - zeker in Amerika - heel wat gemoederen los zal maken denk ik. Sommige beelden zijn heftig en shockerend, maar geven je wel een realistische kijk op de geschiedenis.

De film is eerlijk, maar eindigt wel ietwat patriottistisch. Een beetje jammer, maar ik had niet anders verwacht van een Amerikaanse film over dit onderwerp. Ik had vantevoren de synopsis vluchtig gelezen dus ik wist niet precies wat ik kon verwachten, maar ik werd toch wel een beetje omver geblazen. De film maakt veel indruk en daarbij is het een toegankelijke vorm van het benaderen van de (Amerikaanse) geschiedenis. Een bijzondere film die de moeite waard is om te kijken.

Ons oordeel:

Wat verwacht jij van The Butler?