Recensie: Much Ado About Nothing (DVD) RECENSIE

Het is niet de eerste keer dat een Shakespeare klassieker wordt verfilmd, vrijwel alle stukken hebben er al meerdere malen aan moeten geloven. Omdat ik zelf erg enthousiast ben over de moderne verfilmingen van Romeo and Juliet en Midnight Summer Dream, was ik dan ook erg benieuwd naar Much Ado About Nothing. Dit jaar voor de vijfde keer verfilmd door Joss Whedon, bekend van Avengers en, jawel, Buffy the Vampire Slayer!

In het begin van het verhaal moet ik ontzettend wennen aan het taalgebruik, daar is immers niets aan veranderd vanuit het origineel wat rond 1600 werd geschreven door Shakespeare. De film speelt zich af in een groot landhuis in Italië, waar de nichtjes Hero en Beatrice wonen samen met hun vader (en oom) Leonato. Een invasie van mannen in pak overvalt het huis, allemaal hun eigen rol en titel. Een prins, zijn broer, zijn vriend en wat al niet meer. De vriend van de prins, Claudio, laat al snel zijn oog op de mooie Hero vallen terwijl Benedick en Beatrice allebei hun best doen hun gevoelens voor elkaar te ontkennen door volop te kibbelen met elkaar. Echter wil de broer van de prins een stokje steken voor het huwelijk tussen Claudio en Hero om zijn eigen redenen en zo volgt een komedie, drama en soms zelfs klucht van bedrog, verraad, liefdesverklaringen en verwarring.

Much Ado About Nothing is een must voor de filmliefhebber in het moderne genre van Shakespeare. De film bewijst wederom dat de stukken tijdloos zijn en in elke setting en tijd plaats kunnen vinden. Het taalgebruik maakt het soms lastig om het verhaal goed te kunnen volgen en het duurt dan ook even voordat ik alles goed en wel doorheb, bovendien komen er veel namen in rap tempo voorbij. Soms is het ook een beetje vreemd; op je zwaard zweren om wraak te nemen terwijl je een cocktail in je hand hebt, in driedelig pak gestoken, vraagt wat van de verbeelding!

Wat vond jij van deze versie van Much Ado About Nothing?

Much Ado About Nothing

1  2  3  4  5

De jonge geliefden Hero en Claudio zullen binnen een week gaan trouwen. Om de tijd te doden zetten ze samen met Don Pedro een val op voor Benedick, een arrogante vrijgezel, en Beatrice, diens favoriete sparringpartner. Ondertussen probeert de slechte Don Jon het huwelijk dwars te bomen door Hero vals te beschuldigen.

- Verkrijgbaar op DVD
    - Bekijk hier de trailer van Much Ado About Nothing