Recensie: Girls - Seizoen 3 RECENSIE

The girls are back! En de weg naar volwassenheid wordt vervolgd…
Hannah (Lena Dunham) woont samen met haar vriend Adam (Adam Driver) en hun relatie lijkt eindelijk in rustiger vaarwater te zijn gekomen. Hannahs dwangneuroses zijn onder controle en haar carrière als schrijfster komt eindelijk van de grond. Shoshanna (Zosia Mamet) slijt haar dagen vooral met het zoeken naar de balans tussen feesten en studeren. Marnie (Allison Williams) probeert haar leven weer op te pakken na de breuk met Charlie en hoewel dat een moeilijk proces is, vindt ze steun bij Ray (Alex Karpovsky), de beste vriend van Charlie en tevens ex van Shoshanna. Na haar plotselinge verdwijning duikt ook Jessa (Jemima Kirke) weer op en de dames storten zich opnieuw in de liefde, de vriendschap en alle bijkomende problemen.

Zoals al in de voorgaande twee seizoenen duidelijk werd, wil Girls niet lijken op de vrouwenseries waar glitter en glamour de boventoon voeren. Lena Dunham vindt het dan ook geen probleem om haar voluptueuze lichaam in een veel te kleine bikini te persen of haar personage Hannah neer te zetten als zelfingenomen en egoïstische snob, die zich meer druk maakt over haar carrière dan over haar recent overleden uitgever. De rauwe randjes zijn er ook in het derde seizoen zeker nog niet af. En waar in de meeste series ondanks alle drama’s de vriendschap overeind blijft, krijgt ook deze het zwaar te verduren. Een vriendinnenweekendje om het ouderwetse vriendschapsgevoel weer terug te krijgen valt in het water en de dames vertellen elkaar eens flink de waarheid.

Juist dat anti-geromantiseerde, zowel in vriendschap als in relaties, maakt de serie zo uniek in haar soort. Als moderne twintiger voel je je na het kijken van Girls eens niet de loser zonder perfect leven, maar overvalt je juist de raakvlakken met de realiteit. Klein minpuntje is dat de flow uit de eerste twee seizoenen in de eerste paar afleveringen een beetje ontbreekt, maar als je daar doorheen prikt  is Girls precies zoals je gewend bent. Daarnaast laat de fijne cliffhanger je al uitkijken naar het vierde seizoen, want komen de girls dichter tot elkaar of komt de vriendschap onder nog grotere druk te staan?

Girls - Seizoen 3

1  2  3  4  5

De weg naar volwassenheid wordt vervolgd, terwijl Hannah (Lena Dunham) een relatie heeft met Adam (Adam Driver), Marnie (Allison Williams) haar leven bijstelt na een liefdesbreuk, Shoshanna (Zosia Mamet) het feesten met haar studie probeert te combineren en Jessa opeens weer opduikt. De vriendschappen tussen de meiden trotseren de liefde, seks en de dood in de 12 ontzettend grappige afleveringen van seizoen 3.