Recensie: If I Stay RECENSIE

Mia Hall is een zeventienjarige die niet weet waar ze thuis hoort. Haar ouders zijn oude rockers en leven een goed en liefdevol leven vol met rockmuziek en een hippie stijl. Haar kleine broertje past goed bij haar ouders want ook hij heeft de liefde voor rock geërfd. Ondanks haar geweldige thuissituatie voelt Mia zich niet op haar plaats. Dit komt vooral door haar liefde voor klassieke muziek. Ze speelt prachtig cello en wil hier ook voor verder studeren. Daarnaast is ze ook veel rustiger en meer ingetogen dan haar familie. Dan ontmoet ze een jongen. De jongen past perfect in het leven van haar ouders aangezien hij gitaar speelt in een populaire rock band. En ondanks dat ze verschillen wordt ze toch verliefd. Maar dan belandt ze in een auto ongeluk en wordt ze wakker als geest. En dan is de keuze aan haar. Blijft ze in deze wereld of gaat ze verder naar de volgende wereld?

Toen ik deze film opzette wist ik niet goed wat ik moest verwachten. Ging het nu een huilfilm worden of juist een bovennatuurlijke film? Ondanks dat ze wakker wordt als een geest in de film, is de film niet echt bovennatuurlijk. Wel zou ik een aantal zakdoekjes klaarleggen. Het trieste van de film wordt afgewisseld met mooie terugblikken op haar leven. Veel hiervan is eigenlijk heel erg feelgood. Ze heeft een geweldige familie en ze beleeft een grote liefde. Daarnaast heeft ze een prachtig talent met de cello. Ik snap dus niet helemaal waarom ze zich hier niet kan thuis voelen (ze mag zich gelukkig prijzen met zoveel liefde om haar heen). Iedereen accepteert haar hoe ze is behalve zij zelf blijkbaar. De film draait om haar keuze of ze teruggaat in haar lichaam of dat ze doodgaat. De keuze ligt bij haar. Dit wordt mooi vormgegeven doordat we haar hele leven zien en alles wat er gebeurt terwijl zij in coma ligt. Het is een mooie film met een aantal lekkere huilmomenten er in, maar de film pakte me niet helemaal in. Ik voelde haar pijn toch niet goed overkomen en veel van haar problemen voor het ongeluk zijn redelijk onbenullig. Maar om de film zo op de bank te kijken met mijn moeder was een prima invulling van mijn avond.

If I Stay

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Mia Hall dacht altijd dat kiezen tussen een muziekopleiding aan Julliard of bij haar grote liefde Adam blijven, de moeilijkste beslissing van haar leven zou zijn. Alles verandert als een zorgeloos familie-uitje eindigt in een tragedie. Zwevend tussen leven en dood, is er nog maar één beslissing over voor Mia, die niet alleen haar toekomst maar ook haar lot bepaalt.

Dit tienerdrama is gebaseerd op het gelijknamige boek van Gayle Forman.