Recensie: NCIS seizoen 12 RECENSIE

NCIS is een misdaad-/dramareeks van CBS die al te zien is sinds 2003. De serie volgt een team van de Naval Criminal Investigative Service, een overheidsorganisatie die als recherche optreedt binnen de Amerikaanse marine. De serie is de best bekeken serie op internationale televisie. In augustus 2015 begint het dertiende seizoen van de serie. In de serie staat het team van 'special agent' Leroy Jetro Gibbs centraal.

NCIS draait om het samenwerken aan het oplossen van de meest uiteenlopende misdaden, de karakters en hun onderlinge verhoudingen die zich ontwikkelen, en herkenbare momenten die eens in de zoveel afleveringen terugkeren. Als de personages iets willen bespreken dan gaan ze naar de kelder van hoofdpersonage Gibbs. Een ruwe bolster met blanke pit, met zo zijn eigen set van spelregels (50 om precies te zijn) en een hele stoot aan ex-vrouwen en vriendinnen die de afgelopen 11 seizoenen de revue zijn gepasseerd. Hij wordt ondersteund door een team van experts en agenten die door hun veeleisende werk eerder als familie dan als collega's met elkaar omgaan.

In de laatste aflevering van seizoen 11 overlijdt de vader van Gibbs. Na het afscheid van Ziva betekende dit opnieuw afscheid nemen van een van de vertrouwde gezichten. Gelukkig zijn er nog genoeg karakters over om de kijker mee te laten zuigen in het verhaal van dit twaalfde seizoen. Dit begint met het neerschieten van een helikopter, met daarin Gibbs en McGee. Ze overleven de crash, maar de Russische gangster Sergei waarmee we in de eerste aflevering kennismaken, blijkt meer dan een toevallige passant en heeft ook later in het seizoen de nodige invloed op de verhaallijn.

In seizoen 11 maakten we al kennis met Eleanor Bishop als de vervanger van Ziva. Zij en haar man (NSA-agent Jake) krijgen dit seizoen alle ruimte om zich te ontwikkelen. Ook de levens van McGee en Tony staan niet stil. Tony staat zichzelf toe om verliefd te worden en McGee worstelt met hoe hij de lange afstandsrelatie met zijn vriendin vormgeeft. Ondertussen worden er mensen vermoord, gaan er bommen af, speelt de oorlog in Vietnam en valt Washington ten prooi aan cybercrime. Ook is er nog aandacht voor een maatschappelijk thema als homoseksualiteit binnen de Amerikaanse krijgsmacht.

In dit seizoen is de spanning en humor weer geweldig om te zien en ook is het erg leuk om de personages beter te leren kennen zoals dat je een tip van de sluier krijgt over het verleden van Ducky de lijkschouwer. Dit geeft de serie dat extraatje waarom het zo populair is geworden. Het eindigt weer met een enorme cliffhanger zodat je toch weer verlangt naar de volgende seizoen. Dus ook ik zit weer op het puntje van mijn stoel te wachten op Seizoen 13. Daarom krijgt deze serie van mij 5 sterren. Ook al is het al lang op tv, het blijft spannend en leuk om het team in actie te zien.

Ncis Season 12

• Verschenen (film):

2 maart 2016