Recensie: The big short RECENSIE

The Big Short is gebaseerd op het waargebeurde verhaal over de fraude van de Amerikaanse banken vlak voor de crisis. Vier outsiders proberen met hun team de banken te ontmaskeren en hier tegelijk veel geld aan te verdienen. Dr. Burry begint hiermee nadat hij heeft ontdekt dat de meeste hypotheken niet zo zeker en veilig zijn als ze lijken. Door de meeste banken wordt hij voor gek verklaard en ze denken snel geld aan hem te verdienen. Er zijn maar een paar anderen die in hem geloven en net als hij speculeren over het verlies van de hypotheken.

De cast van The Big Short is een cast om trots op te zijn. De hoofdrolspelers zijn allen gevestigde namen in Hollywood. En ook in deze film laten ze ons weer genieten van hun acteertalenten. Christian Bale speelt de hyperintelligente, excentrieke dr. Michael Burry, Steve Carrell is de luidruchtige Mark Baum, Ryan Gosling de gladde Jared Vennett en Brad Pitt de teruggetrokken Ben Rickert.

Deze personages zijn allemaal goed uitgewerkt. Alle vier hebben ze een haat/liefde verhouding met de financiële wereld. En allemaal hebben ze hun redenen om toch aan deze deal mee te doen. Doordat hun persoonlijke verhaal zo goed is uitgewerkt, zijn hun keuzes goed te begrijpen. Ook zorgt deze verdieping ervoor dat het niet alleen een film over geld is, maar ook over de gevolgen van geld. Het verhaal is zo bijzonder dat je bijna vergeet dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Het is bijna niet te bevatten dat een beslissing van een relatief kleine groep mensen zo’n grote impact heeft gehad op bijna de hele wereld.

Adam McKay heeft duidelijk geprobeerd om van een wat droge materie een spannende film te maken. Door het verhaal heen zijn er regelmatig onderbrekingen waarin bepaalde termen worden uitgelegd. Bijvoorbeeld door een mooie vrouw in bad of door een topchef in zijn sterrenkeuken. Dit zijn leuke onderbrekingen die ervoor zorgen dat het verhaal beter te volgen is. Ook zijn er regelmatig momenten dat er achter elkaar stillevens worden getoond van het dagelijkse Amerikaanse leven. Dit geeft meteen goed weer wat de gevolgen van de crisis zijn en wie hierdoor worden geraakt.

Adam McKay is grotendeels geslaagd in zijn opzet de droge materie spannend te maken. Toch blijft het verhaal wat langdradig en de film met zijn 130 minuten aan de lange kant. De film heeft overwegend positieve kritieken ontvangen van filmcritici en is ook genomineerd voor verschillende prijzen waarvan er ook een aantal zijn gewonnen. Bijvoorbeeld een Academy Award (ook wel bekend als een Oscar) voor beste bewerkte scenario.

Alles bij elkaar is The Big Short een goede film. Hij zal niet door iedereen gewaardeerd worden, maar dit heeft vooral met het onderwerp te maken. Voor wie houdt van waargebeurde verhalen en zich bezig houdt met de financiële wereld is deze film zeker een aanrader. Het verhaal zit goed in elkaar en het acteerwerk laat de film optimaal tot zijn recht komen.

The Big Short

1  2  3  4  5

De mannen die miljoenen verdienden met de beurscrash. O.a. met Brad Pitt, Christian Bale, Ryan Gosling en Steve Carell.

Terwijl alle banken feestvierden zagen een paar slimme buitenstaanders op Wall Street wat de grote banken, de media en overheid niet zagen: de wereldeconomie stond op instorten. Zij bedachten een plan om ervan te profiteren. Hun riskante investering bracht hen naar de duistere kant van het moderne bankwezen.

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal en de bestseller van Michael Lewis 'The Big Short: De geheime winnaars van de kredietcrisis' (ook bekend van 'The Blind Side' en 'Moneyball').