Recensie: Killjoys seizoen 1 RECENSIE

Killjoys is een sci-fi televisieserie die gaat over de twee interplanetaire premiejagers (‘Killjoys') Dutch en Jon in een ver sterrenstelsel genaamd het 'Quad'. Ze werken al vijf jaar samen om gevaarlijke criminelen op te sporen en te brengen naar de R.A.C. (Recovery and Apprehension Coalition), waar Dutch en Jon hun betaling kunnen ophalen. Tijdens hun missies mogen ze geen politieke voorkeur hebben of vanuit persoonlijke gevoelens handelen. Er geldt een belangrijke regel als Killjoy: The Warrent is All. De opdrachten zijn geclassificeerd op verschillende levels, Dutch en Jon nemen vaak alleen opdrachten aan op level 1 tot en met 4, waarbij er geen dodelijk geweld van de premiejagers wordt gevraagd.

Maar dan komt er een bevelschrift op level 5: een moordopdracht voor Jons broer D'avin. Jon heeft zijn broer al meer dan zeven jaar niet gezien, maar wil hem maar al te graag redden. Ze vinden D'avin en vanaf dat moment sluit hij zich aan bij hun team. De samenwerking van het trio verloopt op zijn zachtst gezegd niet altijd even soepel...

De personages in de serie zijn heel sympathiek en langzaam is er steeds meer aandacht voor hun achtergrondverhaal. Jon is een relatief simpel personage, hij is een echte good guy die er alles aan doet om zijn vrienden en familie te redden. Hij heeft een zwak voor knappe dames en weet zelfs in de meeste benarde situatie nog grapjes te maken. Zijn broer D'avin is iets serieuzer: hij is soldaat geweest en die tijd heeft hem getekend. Bovendien kan hij zich zijn laatste missie niet goed herinneren: wat is er precies met hem gebeurd? En dan heb je nog de leider van het trio: Dutch. Dutch is een stoere, knappe vrouw die ontzettend goed kan vechten. Maar ook haar achtergrond is mysterieus; wie heeft haar eigenlijk opgeleid en met wat voor doel?

Elke aflevering is er één verhaallijn, met daarnaast de overkoepelende verhaallijnen rondom het verleden van zowel D'avin als Dutch. De afleveringen zijn spannend en er is een mooie balans in lichte en zware stukken. Over het algemeen is het een vrolijke, enigszins voorspelbare serie. Killjoys is geen ingewikkelde sci-fi serie, je kunt het lekker makkelijk volgen. Er zitten wel wat technische termen in, vooral rondom het ruimteschip van de groep, maar je wordt niet overweldigd door te veel moeilijke termen.

De chemie tussen de hoofdpersonen Dutch (Hannah John-Kamen), Jon (Aaron Ashmore) en D'avin (Luke McFarlane) is goed en er is lekker veel witty banter. Met Dutch heeft de serie een leuke en stoere vrouw als hoofdpersoon, en de twee broers zijn uitstekende sidekicks. De serie doet me qua sfeer soms denken aan de serie Firefly, alleen heeft Killjoys net wat minder diepgang. In totaal heeft het eerste seizoen tien afleveringen, en eindigt dat met een behoorlijke cliffhanger. Gelukkig is het tweede seizoen al gemaakt en is er groen licht gegeven voor een derde seizoen.

Killjoys - Seizoen 1

• Verschenen (film):

17 augustus 2016
    (dvd) september 2016

EAN 5053083080136
    Speelduur: 390:00
  • Distributeur:

Universal Pictures

Sci-Fi

1  2  3  4  5

Killjoys komt van de producer van Orphan Black en de maker van Lost Girl. In de Quad, een ver planetenstelsel, dreigt een revolutie uit te breken. Drie kleurrijke premiejagers (alias killjoys) proberen onpartijdig te blijven wanneer zij een bevelschrift serveren. Het bonte gezelschap staat altijd voor elkaar klaar totdat een duister geheim hen uit elkaar dreigt te trekken. Volg hun avonturen en ontdek hun geheimen in de 10 afleveringen van seizoen 1 van Killjoys.