Recensie: Mojicons deel 2 RECENSIE

Mojicons deel 2 gunt ons een blik in de wereld van de Mojicons. Dit zijn emoticons, de smileys,  zoals wij die elke dag gebruiken in onze berichtjes. Deel 2 gaat verder waar deel 1 geëindigd is, het bevat aflevering 8 tot en met 13. Het verhaal speelt zich af in Mojitown. Het leven in Mojitown bestaat uit vrijheid en blijheid, tot op zekere dag Atos de beveiligingshond wordt ontvoerd. En zonder Atos (@) kan Alex niet mailen. Als Atos niet wordt teruggevonden, zit er voor Alex niets anders op dan het systeem te herinstalleren. Maar dit zal het einde betekenen van Mojitown. De Mojicons willen dus Atos terug vinden. Daarvoor zijn Striks, Moji en Breinpot al via een geheime tunnel, de netwerkpoort, naar het internet afgereisd. Daar komen ze erachter dat Van Doem een nieuw virus op internet is. En hij steelt mailhonden waardoor systemen opnieuw geïnstalleerd moeten worden en dus Mojisteden verdwijnen. Lukt het de Mojicons om Atos te redden en Van Doem te stoppen?

Deze animatiefilm is geschikt voor alle leeftijden. Het bestaat uit 6 afleveringen. Als je de afleveringen apart van elkaar bekijkt, eindigt iedere aflevering met een aftiteling en begint iedere aflevering met dezelfde begintune. Ook handig is dat er een terugblik wordt gegeven op de vorige aflevering. Anders is het daarentegen als je ervoor kiest alles in één keer af te spelen. Er zit dan ook een ‘break’ in, maar die is abrupt en in het geheel totaal niet functioneel. Het is dus beter te volgen als je de afleveringen apart van elkaar bekijkt.

Mojicons deel 2 bevat leuke woordgrapjes. Zo struikelt Moji op een gegeven moment en hij valt, waarop hij zegt: “Dat ging maar internet goed.” Of wanneer iets goed gegaan is: “Internetjes!”

De Mojicons hebben niet helemaal voor de hand liggende namen. Kinderen zullen deze namen wat lastiger onthouden, maar ze hebben gelukkig in het vorige deel al met iedereen kennis gemaakt. Maar in Mojicons deel 2 zitten ook een aantal nieuwe karakters! Van Doem en heer Fido, de slechteriken die in deel 2 aan bod komen, zijn makkelijker herkenbaar. Heer Fido is een Mojicon, Van Doem is een virus met een zwarte cape. Van Doem is best griezelig, vooral voor kinderen. Hij heeft een enge stem en zijn ogen zijn rood in de zwarte cape. Een prototype van de slechterik.

De uitgever Dutch FilmWorks heeft ook een paar wijze lessen verstopt in Mojicons deel 2. Kinderen zullen deze lessen er niet specifiek uithalen, maar voor volwassenen liggen ze er dik bovenop. Zo vertelt Punt, die een virus is en eigenlijk dus ‘slecht’ was, aan heer Fido dat de Mojicons niet gevaarlijk zijn maar erg aardig. En dat de oorlog onzin is.” Ook Striks maakt heer Fido duidelijk dat oorlog voeren nergens op slaat, maar dat je vrienden moet worden.

Waar in het echte leven vaak veel kritiek is op paparazzi, zo is dat in deze film ook op de ene verslaggever die er rondloopt. “Weg met de paparazzi,” zegt Foutje, als hij weer terug is in Mojitown en wordt achtervolgd door een hardnekkige verslaggever.

De laatste aflevering, aflevering 13 , heeft een open einde. Striks wordt opgezogen door een soort ufo. Dit ziet een ‘halve toffe’ Mojicon waarvan de naam niet wordt genoemd in de film. Als je wil weten hoe het afloopt, moet je deel 3 van Mojicons bekijken.

Ik beoordeel Mojicons deel 2 met 4 hartjes. Het is beter te bekijken als serie, dus elke keer een aflevering, dan in z’n geheel de hele film. Deel 2 is makkelijker te begrijpen dan deel 1. Ook de spanningsopbouw is knap gedaan, je bent echt nieuwsgierig hoe het verder gaat. Aan het einde van iedere aflevering heeft Dutch FilmWorks een goede cliffhanger, waardoor je doorspoelt naar de volgende aflevering. Wel is het voor jonge kinderen op sommige punten misschien iets te spannend…

Mojicons - Seizoen 1 (Deel 2)

1  2  3  4  5

Het tweede deel van de animatieserie Mojicons. Deze serie vertelt het verhaal over de wereld achter het internet. Deze wereld wordt bevolkt door de Mojicons. In zes afleveringen laten de Mojicons zien wat er gebeurd als je via het internet een bericht verstuurd.