Recensie: Het leven van een loser 4 RECENSIE

Recensie: Het leven van een loser – Flutvakantie ​

Het is het idee van Gregs moeder om een aantal dagen van de zomervakantie door te brengen in de auto, want het gezin gaat een roadtrip door de Verenigde Staten maken! Van de ene kant van het land gaan ze naar de andere kant, want daar woont Gregs oma, die 90 jaar wordt. Echter is het niet het leven van een loser als de reis voorspoedig verloopt. Greg krijgt een kwaadaardige baardmans achter zich aan, wint per ongeluk de hoofdprijs op een braderie op het Amerikaanse platteland én wordt aangevallen door hongerige meeuwen. Ook is er iets met vieze luiers.

Het leven van een loser – Flutvakantie is nog maar net begonnen als Greg Heffley het ongeluk tegenkomt en een vieze luier in de ballenbak vindt. Deze vondst wordt door meerdere mensen gefilmd, terwijl de luier aan zijn hand blijft kleven. Zijn broer is degene die het filmpje uploadt op het wereldwijde web, waardoor Greg in no time op straat herkend wordt als Luierhand. Ja, dit is echt een dag uit het leven van een loser!

Humor staat op nummer één in Het leven van een loser – Flutvakantie. Schaterlachen vullen de woonkamer tijdens het kijken van de film. De eerste overnachting van de roadtrip is een avontuur op zich. Baardmans heeft, samen met zijn gezin, ook een kamer in het motel. Op een onverwachte wijze komt Greg met hen in aanraking. Dit gebeurt op een voor Greg zo ontzettend ongelukkige manier, dat het hilarisch is! Ook is er een scène die exact uit Hitchcocks 'Psycho' is geknipt. Gelukkig past het precies binnen het humoristische kader van de film, waardoor het een humoristische versterking is. Het lachen gaat gedurende bijna de hele film door, maar bereikt aan het eind het toppunt. Als het leven van de familie Heffley in een grote puinhoop veranderd lijkt te zijn, redt het jongste broertje Manny de situatie. De tranen stromen over de wangen!

In deze vierde film zijn hier en daar herkenbare delen te vinden. Zo breekt, na een overnachting in het motel, de ochtend aan. Een vogeltje prikt met zijn snavel in een plakkerig plakje kaas, dat op de parkeerplaats ligt. Het lijkt een onschuldige gebeurtenis, maar als je 'Het leven van een loser – deel 1' hebt gezien, kun je je inbeelden wat voor consequenties het aanraken van de beschimmelde plak kaas voor de vogel heeft.

Wat knap is aan deze film, is dat de camera's niet enkel op Greg zijn gericht. De afwisseling tussen de personages is in balans, hoewel het nog steeds duidelijk is dat Greg de hoofdpersoon is. Gregs ouders hebben genoeg tekst om te zeggen en ook grote broer Rodrick is vaak in beeld. Hoewel het kleine broertje Manny een stuk minder praat, wordt hij een aantal keer op een heldhaftige manier in beeld gebracht. Er wordt, in tegenstelling tot de eerdere films, weinig aandacht aan Gregs beste vriend Rowley besteed, maar dit is geen gemis.

Het leven van een loser – Flutvakantie is een film om bij te lachen en om van te genieten. Het is knap dat er een goede balans is tussen de verschillende personages en het is leuk om hier en daar herkenbare stukken te vinden, uit bij voorbeeld eerdere delen of uit films van andere regisseurs. Al met al is dit de ideale film voor een gezellige familieavond.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Het leven van een loser – Flutvakantie

Het Leven Van Een Loser: Flutvakantie

1  2  3  4  5

Pak je koffers maar voor een rondreis door Amerika die helemaal uit de hand loopt!Oma wordt 90 en naar aanleiding van haar verjaardag beginnen Greg Heffley en zijn gezin aan een roadtrip die ze nooit meer zullen vergeten. Greg heeft namelijk een plan. Hij wil de trip gebruiken om naar een game-beurs te gaan en zo (eindelijk!) beroemd teworden. Hij zorgt ervoor dat het gezin de weg kwijtraakt en dat is het startsignaal voor complete chaos... De film is gebaseerd op een van de best verkochte boekenseries aller tijden.

• Slag of stoot - Meghan Quinn