Recensie: A Gentle Creature  RECENSIE

Recensie: A Gentle Creature

Een vrouw in een klein, Russisch dorpje, ontvangt een pakket met ‘retour afzender’ dat ze naar haar man in de gevangenis stuurde. Aangezien ze geen duidelijk antwoord krijgt op de vraag waarom haar pakket is teruggestuurd, besluit ze nar de gevangenis te reizen om het pakket zelf af te leveren en haar man te bezoeken. Dit lijkt een makkelijke zaak, maar al snel raakt ze verzeild in een lange weg van bureaucratie, onzuivere praktijken van de autoriteiten en dorpsgenoten die op welke manier dan ook misbruik willen maken van haar en/of haar situatie.

Het hoofdpersonage, gespeeld door Vasilina Makovtseva, is een bijzonder rustige verschijning. Haar onopvallende en zwijgzame aanwezigheid doet bijna gevoelloos aan in sommige situaties en dat komt vaak ten goede voor de kijker. Wanneer mensen om haar heen lijken te schreeuwen en uitbundig lijken te doen, blijft zij kalm en beheerst. Helaas is het voor de vrouw zelf geen pretje, zeker niet wanneer zij regelmatig uitgescholden of gekleineerd wordt door dit feit. De actrice is geknipt voor deze rol, door haar uitdrukkingsloze gezicht, die toch af en toe wel iets verraad.

A Gentle Creature is subliem uitgevoerd en met name ontzettend goed geregisseerd. Het camerawerk is mooi gemaakt, voornamelijk doordat er kleine hints in verstopt zitten. Zo is er nagedacht over de plaats van elk object in elk shot, waaronder het hoofdpersonage wat bijvoorbeeld net niet in het shot past, of wanneer er op de achtergrond gevechten plaatsvinden die net buiten focus te vinden zijn. Hierdoor blijkt dat deze gevechten er wel degelijk zijn, maar niet gezien lijken te worden (of te willen worden).

A Gentle Creature is een weerspiegeling van de hedendaagse Russische cultuur, zoals het zelf beschreven wordt. Voornamelijk stukken over de lange weg die zij moet gaan om aan informatie te komen, het feit dat ze niemand kan vertrouwen, het vrouwonvriendelijke beeld wat wordt geschetst en het met toegeknepen oog geweld laten gebeuren zijn toch wel heftige thema’s die worden besproken. Het is bijna frustrerend om te zien hoe deze vrouw, maar in het achterhoofd dus nog veel meer mensen, gevangen zijn in hun dagelijkse sleur.

De film duurt lang en kan voor veel mensen als ‘saai’ bestempeld worden, maar als enigszins filmhuis-film is het dus ook niet te vergelijken met een reguliere bioscoopfilm. Het trekt dus ook een heel ander publiek dan de reguliere films. A Gentle Creature is een meesterwerk in dit vak, voornamelijk door de kunstzinnige kijk op de Russische cultuur en de manier van het vastleggen in een film. Het einde van de film stelt zeker niet teleur en laat de kijker nog lang met gedachten zitten. Voor liefhebbers is dit zeker een film om te bekijken.

Recensie: A Gentle Creature

Gentle Creature, (A)

1  2  3  4  5

Een vrouw woont alleen aan de rand van een Russisch dorp. Haar man zit in de gevangenis. Op een dag krijgt ze een pakketje retour dat aan hem gericht was. Ze besluit naar de afgelegen gevangenis te reizen voor een verklaring. Zo begint het verhaal van de strijd tegen een onneembare vesting, waar sociaal onrecht aan de orde van de dag is. De medewerkers van de gevangenis zijn corrupt en de ogenschijnlijk behulpzame dorpsbewoners blijken al even onbetrouwbaar. Toch zet de vrouw alles op alles om haar man te kunnen spreken. A Gentle Creature is de derde speelfilm van Sergei Loznitsa (Austerlitz, My Joy) en werd in Nederland gecoproduceerd. Het virtuoze drama is geïnspireerd door Fjodor Dostojevski's gelijknamige verhaal. De film werd dit jaar in Cannes genomineerd voor een Gouden Palm.

Bekijk hieronder de trailer:

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen