Recensie: The Only Living Boy In New York RECENSIE

Recensie: The Only Living Boy In New York - Marc Webb

Thomas (gespeeld door Callum Turner) weet niet goed wat hij wil doen in zijn leven. Hij heeft een ‘soort van oogje’ op Mimi (Kiersey Clemons). Hij heeft een nieuwe buurman, W.F. (gespeeld door Jeff Bridges), die overal raad op lijkt te weten. Ook wanneer Thomas op een avond zijn vader met een andere vrouw dan zijn moeder ziet in een bar. En ook wanneer Thomas vertelt aan W.F. dat hij deze vrouw, Johanna, achtervolgt. W.F. durft zelfs te vragen waarom Thomas dat doet. Pas vanaf dat moment beseft Thomas dat hij veel meer uit het leven kan halen dan dat hij nu doet en dat hij misschien wel valt voor de maîtresse van zijn vader.

Regisseur Marc Webb heeft een herkenbare, realistische coming-of-age film neergezet. Veel twintigers weten natuurlijk niet wat ze met hun leven willen en daardoor zal die doelgroep zich snel kunnen identificeren met Thomas. Daarnaast is Thomas wat naïef en twijfelt over alles wat los en vast zit. Daardoor is het niet zo logisch dat een Johanna, overweldigend en sterk, hem volledig weet te overrompelen.

De acteerprestaties in The Only Living Boy In New York zijn uitmuntend. Er is zeker goed over de cast nagedacht en dat merk je door de hele film heen. Elk moment, elke scène, is uitgedacht en niets is aan het toeval overgelaten. Dit is fijn voor de kijker, maar aan de andere kant kan dit ook zorgen voor weinig inspiratie en zoete inval. Maakt dit de film saai? Voor mij niet, maar verwacht bij The Only Living Boy In New York geen film waarbij je op het puntje van je stoel blijft zitten.

Ook doordat de climax van het verhaal niet helemaal aan het einde van de film zit, wordt de film een beetje langdradig. Het blijft niet helemaal boeien tot het einde. Dit is erg jammer, want de film zelf, het verhaal en de acteurs zijn fantastisch. The Only Living Boy In New York is een prachtige dramafilm met een sterk plot over een twintiger die op zoek is naar zichzelf en naar zijn zin in het leven. Een hele fijne film om bij weg te dromen.

The Only Living Boy In New York

1  2  3  4  5

De net afgestudeerde talentvolle Thomas (Callum Turner) leidt een comfortabel leven in New York. Alles verandert echter wanneer hij ontdekt dat zijn vader (Pierce Brosnan) een affaire heeft met de bloedmooie Johanna (Kate Beckinsale). Thomas wil zijn moeder beschermen, maar raakt steeds meer geobsedeerd door zijn vaders affaire en diens minnares in het bijzonder. Gelukkig wordt Thomas bijgestaan door zijn excentrieke buurman (Jeff Bridges), die geregeld met hem door New York struint en hem van vaderlijke adviezen voorziet.

The Only Living Boy in New York is een innemende coming of age-film die doet denken aan het werk van Woody Allen en Noah Baumbach, met veel Simon & Garfunkel op de soundtrack. De regie is in handen van Marc Webb, die eerder 500 Days of Summer en The Amazing Spiderman maakte.

Bekijk hieronder de trailer: