Recensie: Every day RECENSIE

Recensie: Every day

Every day gaat over de 16-jarige Rhiannon die een vrij normaal tienerleven leidt, zo heeft ze leuke vrienden en heeft ze verkering met Justin. Maar dan komt Justin wat verward aan op school. Ze besluiten te spijbelen en Rhiannon ervaart de beste dag die ze in tijden heeft gehad. Maar de volgende dag kan Justin zich niks van de vorige dag herinneren. Er is iets vreemds aan de hand en dit wordt alleen maar vreemder wanneer er elke dag een vreemde contact met heer opneemt. Langzaamaan ontdekt ze dat al deze verschillende mensen dezelfde persoon zijn genaamd A. Ze besluit A te ontmoeten en ontdekt dat A elke dag wakker wordt in een ander lichaam, maar hij wordt nooit twee keer wakker in hetzelfde lichaam. Rhiannon wordt verliefd op A en de twee zoeken elke dag een manier om elkaar weer terug te vinden. Dit is het begin van een moeilijke en hartverwarmende zoektocht naar ware liefde.

Wat bijzonder is aan deze film is dat het gaat over een vrij ‘simpel’ onderwerp. Een meisje en een jongen worden verliefd, maar er zijn moeilijkheden waardoor ze niet samen kunnen zijn. Dit is niet per se een nieuw gegeven en is bijna een standaardformule voor de meeste romantisch films. Wat bij deze film zo bijzonder is en wat Every Day speciaal maakt is dat het gaat over iemand die elke dag in een ander lichaam wakker wordt en dus elke dag een ander uiterlijk heeft. Toch raakt Rhiannon verliefd op A, ondanks dat ze niet weet hoe hij/zij eruit ziet en niet weet welk gender A eigenlijk heeft. Het is ontzettend mooi en uniek om te zien hoe deze ‘mainstream’ film het onderwerp pansexualiteit bespreekbaar maakt en laat zien dat het uiteindelijk allemaal draait om het innerlijk. Rhiannon wordt verliefd op A’s ziel, op A’s innerlijk en niet op het uiterlijk (al, zo zegt ze zelf, vind ze het ook niet erg als A soms in een knap lichaam wakker wordt).

Maar ook wordt het gender van A besproken, is A nu een man of een vrouw? A geeft aan zich zowel man als vrouw te voelen, waarbij dus ook het onderwerp genderfluid/genderneutraliteit aan bod komt. Allemaal actuele onderwerpen waar deze film op een prachtige manier over durft te praten.

Wanneer we A leren kennen vertelt A over zijn leven en dan pas ontdek je hoe tragisch en eenzaam zijn verhaal is. Elke dag heeft hij een ander lichaam en leidt hij/zij een leven dat niet van hem is. Hij/zij heeft geen eigen vrienden, geen eigen familie en elke dag verandert zijn leven compleet. Als kijker leef je met A mee en hoop je dat A zijn/haar happy end krijgt. Wat knap gedaan is, is dat ondanks heel veel verschillende acteurs en actrices A spelen, A’s karakter nooit veranderd. Elke acteur en actrice weet het karakter goed over te brengen waardoor je echt gelooft dat al die verschillende personen allemaal A zijn.

Er is wel een minpuntje te benoemen. De actrice die Rhiannon heet is, met name aan het begin van de film nog niet heel sterk in haar rol. Ze moet de film leiden, maar ze weet dit in eerste instantie niet helemaal goed over te brengen. Later gaat het al beter en stoor je er als kijker minder aan. Misschien komt dit omdat je na een tijdje aan haar gewend bent, of misschien komt ze pas later echt in het karakter terecht.

Every Day is een prachtige film met in de basis een vrij simpel verhaal. Maar door het element toe te voegen waarin de liefdesinterest elke dag wakker wordt in een ander lichaam wordt de film heel bijzonder. En dat is wat deze film sterk maakt. Het schroomt niet om over actuele onderwerpen als genderfluid/genderneutraliteit te praten, maar in de basis is het een prachtig liefdes verhaal. Deze bijzondere film krijgt van mij 4 hartjes.

Recensie: Every day

Every Day

1  2  3  4  5

De 16-jarige Rhiannon leidt een typisch tienerleven op school en met haar vriendje Justin, maar dat verandert compleet wanneer Justin op een dag wat verward op school aankomt. Ze besluiten een dag te spijbelen en hebben de tijd van hun leven, maar de volgende dag merkt Rhiannon meteen dat Justin niet hetzelfde is. Hij beweert niets meer van de dag ervoor te herinneren en zelfs het liedje dat ze samen luidkeels meezongen lijkt hij nog nooit gehoord te hebben. Er is iets vreemds aan de hand en het wordt voor Rhiannon alleen maar vreemder wanneer onbekende mensen contact met haar opnemen. Ze ontdekt langzaamaan dat ze met 'A' te maken heeft, een rondreizende ziel die elke dag wakker wordt in een ander lichaam. Rhiannon wordt verliefd op A en de twee zoeken elke dag een manier om elkaar weer terug te vinden. Dit is het begin van een moeilijke en hartverwarmende zoektocht naar ware liefde.