Recensie: Johnny English strikes again RECENSIE

Recensie: Johnny English strikes again

Johnny English Strikes Again is het derde deel van de Johnny English-filmreeks, waarin acteur Rowan Atkinson als Johnny English de wereld beschermt als geheim agent. In dit deel wordt English ingeschakeld nadat de identiteitsgegevens van alle geheim agenten van Groot-Brittannië door een cyber-aanval op straat komen te liggen. Hij is de enige en laatste hoop van de Britse geheime dienst, omdat hij eigenlijk uit dienst was. Jaren na zijn avonturen als geheim agent moet English dus opnieuw zijn weg vinden in het leven van een spion en de daarbij horende technische snufjes en ingewikkelde situaties. Gelukkig kan hij altijd rekenen op zijn trouwe side-kick, agent Bough.

Na het teleurstellende tweede deel in de reeks, Johnny Enlish Reborn, lag de lat niet erg hoog voor dit derde deel. De trailer kon deze twijfels nog niet volledig wegnemen en wat blijkt: uit eindelijk de film ook niet helemaal. De truc is om te beseffen dat de Johnny English-reeks nooit de vorige kritieken kan wegnemen: het houdt altijd een voorspelbaar en breekbaar plot, mist veel diepgang en interessante technieken, maar het entertainmentgehalte is enorm hoog.

De hele film wordt gedragen door de karakteristieke humor van Rowan Atkinson. Deze man weet, in welke rol hij dan ook kruipt, altijd zijn eigen, geweldige gevoel voor humor door te dringen. Een andere acteur zal nooit deze kracht uit kunnen drukken. Hij weet door mimiek en gebaren precies de juiste snaar te raken en daar hoeven soms geen woorden aan te pas te komen. Er zijn tegenwoordig maar weinig films die puur en alleen op dit soort humor gericht zijn en dus is het fijn dat hier tijd en energie in gestoken is.

Dus ook al is de film over het algemeen cliché (voornamelijk narratief gezien), dat valt in het niet bij de grappen en grollen van English. Deze film is puur en alleen gemaakt voor de glimlach, alleen om te entertainen, en dat is dubbel en dwars geslaagd. In de filmzalen wordt volop gelachen en ook buiten de bioscopen praten mensen voluit over de grappen uit de film. Het zijn vaak de kleine scènes die het hem doen en in Johnny English Strikes Again zijn deze kleine scènes uitgebalanceerd samengebracht tot één humoristische film.

Johnny English strikes again is dus voornamelijk geschikt voor de lachende filmliefhebber en steekt in dat genre toch met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Hopelijk komt er een vierde deel van de reeks, weer geregisseerd door David Kerr, zodat we nog vaker kunnen genieten van de maffe avonturen van deze geweldige man.

Recensie: Johnny English strikes again

Johnny English Strikes Again

1  2  3  4  5

Dit nieuwe avontuur begint wanneer na een cyber-aanval de identiteitsgegevens van alle geheim agenten in Groot Brittannië op straat komen te liggen. Hierdoor is de voormalig spion Johnny English de laatste hoop van de Britse geheime dienst. Hij wordt ingeschakeld om de meesterhacker achter deze aanval te vinden.

Het is een grote uitdaging voor de onhandige Johnny English om met behulp van de moderne technologie zijn missie met succes te volbrengen.

Bekijk hieronder de trailer: