Recensie: Patient Zero RECENSIE

Recensie: Patient Zero

In de film Patient Zero raakt een groot deel van de mensheid geïnfecteerd door een onbekend virus. Hierdoor worden ze ineens heel agressief, vallen andere mensen aan en lijken over het algemeen op een soort gevaarlijke zombies. De mensen die niet geïnfecteerd zijn en niet gebeten zijn door de geïnfecteerden zitten in een bunker waar Dr. Gina Rose aan een tegengif werkt. Hiervoor is ze op zoek naar ‘patient zero’, de allereerste mens die geïnfecteerd is geraakt. Ze krijgt hulp van de overlevende Morgan die, zover bekend, de enige mens is die gebeten is door een geïnfecteerde maar niet geïnfecteerd is geraakt. Maar doordat hij gebeten is kan hij wel communiceren met de geïnfecteerden en zo op zoek gaan naar patient zero.

Het verhaal van Patient Zero zit goed in elkaar. Het verhaal klinkt in eerste instantie niet bijster bijzonder. De mensheid wordt geteisterd door een virus, waardoor een groot deel van de mensheid veranderd in een soort zombies. De plot mag dan niet heel spectaculair zijn, de uitwerking ervan is dat wel. In deze film wordt er niet gefocust op spectaculaire actiescènes met heftige achtervolgingen door geïnfecteerden. Nee, dit verhaal gaat juist meer in op wat er gebeurd is en hoe ze de infectie tegen kunnen gaan. Er worden ook meer ethische kanten belicht. Zijn wij mensen juist niet de geïnfecteerden en ruimen de geïnfecteerden de aarde niet gewoon op? Maar we zijn ook in dit soort films geneigd om alle zombies/geïnfecteerden over een kam te scheren, maar moeten we dat wel doen? Zijn ze niet, net als de mensen, allemaal uniek? Langzaam maar zeker krijg je steeds meer over de infectie te weten en ondanks het gebrek aan actiescènes blijf je op het puntje van je stoel zitten, omdat je wilt weten wat er gebeurd is en of ze een antigif kunnen maken.

Patient Zero heeft een grote sterrencast opengetrokken voor deze film. Natalie Dormer, Stanley Tucci en Matt Smith vertolken de hoofdrollen in deze film, waardoor het acteerniveau erg hoog is. Dit zorgt ervoor dat de film de hele tijd geloofwaardig blijft.

Een minpunt aan de film is het eind. Deze ga ik uiteraard niet verklappen, maar ik kan wel zeggen dat Patient Zero een open eind heeft. Net als de film echt heel spannend begint te worden en je het idee hebt dat er langzaamaan meer antwoorden komen op de vragen die de hele film al door je hoofd spoken, is de film afgelopen. Komt er een vervolg? Moeten we dit eind zelf interpreteren en bedenken wat er hierna gaat gebeuren? Geen idee. Of er een vervolg gaat komen is zover ik heb kunnen vinden nog niet bekend. Persoonlijk had er voor mij geen vervolg hoeven komen, maar had de film juist wat langer mogen duren waardoor ze het hele verhaal in een film zouden kunnen vertellen. Het voelde voor mij nu een beetje aan alsof de filmmakers op het eind lui zijn geworden en de film maar hebben gestopt. Jammer.

Al met al is Patient Zero een erg goed gelukte apocalyptische film. Het verhaal is intrigerend, er zitten een paar spannende scènes in en de acteurs zijn stuk voor stuk erg goed. Jammer dat Patient Zero zo open eindigt. Ik hoop dat er ooit nog een vervolg wordt gemaakt op deze film. Voor nu krijgt Patient Zero van mij drie hartjes.

Recensie: Patient Zero

Patient Zero

1  2  3  4  5

In een post-apocalyptische wereld, ondervraagt een man zombies, omdat hij begaafd is met het vermogen om de nieuwe taal van de levende doden te spreken. Hij hoopt Patient Zero te vinden en zo ook een remedie voor zijn geïnfecteerde vrouw.