Recensie: The 100 - Seizoen 5 RECENSIE

Recensie: The 100 - Seizoen 5

Nadat Octavia het conclaaf won, besloot ze dat niet alleen Skaikru recht had op een ´leven´ in de bunker, maar dat alle clans, waaronder Trikru en Azgeda, 100 mensen mee mochten nemen. Deze goede daad van Octavia doet het goed bij de clans, maar betekent ook dat ontzettend veel mensen, waaronder Skaikru, het niet zullen overleven.

Inmiddels zijn we in The 100 seizoen 5 zo´n 6 jaar verder. Praimfaya heeft opnieuw de aarde verwoest en er is niets meer over van Polis. Skaikru en de rest van de clans, onder leiding van Octavia, zitten nog altijd opgesloten in de bunker. Bellamy, Raven, Monty, Harper, Murphy, Emori en Echo  wisten in seizoen 4 net op tijd terug te keren naar de ruimte en hebben Praimfaya vanuit de ruimte de aarde zien verwoesten.  Clarke bleef alleen achter op aarde.

Het vijfde seizoen begint spannend. Heeft iedereen het overleefd en hoe zijn ze er aan toe? We zien Clarke in beeld, gravend tussen de brokstukken in Polis, op zoek naar de rest van haar mensen. Zij heeft 6 jaar lang overleefd op een onbewoonbare aarde dankzij haar nachtbloed. In die jaren is zij Madi tegengekomen. Een jonge, maar stoere meid en een echte nachtbloed. Samen hebben zij de gevaren van de aarde weten te trotseren.

De mensen in de bunker hebben geen idee of de aarde weer bewoonbaar is, en ondertussen begint de tijd te dringen omdat hun voedselvoorraden op beginnen te raken. En ook het zevental in de ruimte kan niet wachten om terug te keren naar hun vrienden.

Wanneer Clarke, in het enige stukje groen in het verwoeste landschap, een ruimteschip ziet landen, verwacht ze haar vrienden te zien. Maar al snel wordt duidelijk dat hiermee opnieuw ellende begint. Deze nieuwe groep mensen van het schip ‘Eligius’ komt, na jaren in cryoslaap te zijn geweest, terug naar aarde, naar het enige stukje bewoonbare land…

Ook The 100 seizoen 5 zit weer vol spanning, strijd en emotie. Dit seizoen kan met recht het seizoen van Octavia worden genoemd. Zij toont zich een ware leider van de Wonkru, met lastige beslissingen om te nemen. Ook zien we de andere personages zichzelf ontwikkelen. Murphy laat een verrassende kant van zichelf zien en zowel Clarke als Bellamy zijn volwassener in hun doen en laten en de keuzes die ze maken. Ieder personage heeft iets bijzonders, welke verkeerde keuzes hij of zij misschien ook gemaakt heeft. Op ieder moment kun je je inleven in de gevoelens en keuzes van een van hen. Ook Ivana Milicevic, oftewel kolonel Diyoza, mag genoemd worden. Achter haar koelbloedige personage zit meer dan je in eerste instantie denkt.

Het is duidelijk dat de makers van The 100 nog lang niet klaar zijn met de verhaallijnen. Ook na The 100 seizoen 5 verveelt de serie geen moment. Het zesde seizoen is gelukkig al aangekondigd en ook dat belooft veel goeds. Met een enorme cliffhanger aan het einde van dit seizoen kunnen we niet anders dan hoopvol afwachten tot de eerstvolgende aflevering!

Recensie: The 100 - Seizoen 5

The 100 - Seizoen 5

1  2  3  4  5

Clarke probeert alleen te overleven in een wereld die is verwoest door Praimfaya. Ze doet een schokkende ontdekking en krijgt te maken met een gevaarlijke bedreiging. Ondertussen proberen Raven, Belammy, Murphy etc. terugtekeren naar de aarde en probeert Octavia Wonkru onder controle te houden