Recensie: Grey's Anatomy - Seizoen 14 RECENSIE

Recensie: Grey’s Anatomy - Seizoen 14

Veertien seizoenen geleden maakte de wereld kennis met dokter Meredith Grey. Het wel en wee in het Grey Sloan Memorial Hospital weet nog steeds de nodige kijkers te lokken, maar komt er niet langzaam sleet op de formule of kan de serie nog even mee?

Doorheen Grey’s Anatomy seizoen 14  lopen verschillende verhaallijnen. Zo is er in de eerste aflevering de zus van Owen. Zij heeft een gapende buikwonde. Meredith doet haar uiterste best om de problemen die de vrouw heeft op te lossen, maar dat loopt uiteraard niet van een leien dakje. Amelia heeft last van de nasleep van haar operatie, Bailey krijgt doorheen de afleveringen af te rekenen met haar eigen gezondheidsproblemen, Maggie en Jackson trachten uit te zoeken wat ze nu eigenlijk voor elkaar voelen en de artsen willen met verschillende medische projecten een beurs in de wacht te slepen.

Deze verhaallijnen zijn een mooi element, maar helaas niet zo spannend dat een kijker het hele seizoen in één keer zal willen verslinden. Daarvoor heeft dit seizoen niet voldoende pit, toch blijft het best vermakelijk. Dit is vooral te danken aan de losse cases die aan bod komen. Zij breken de flow en trekken de aandacht naar zich toe. Een leuk fragment is dat waar een groep sporters op de dienst spoedgevallen binnenkomt en een spelletje met de bal compleet uit de hand loopt.

Grey’s Anatomy is een dramaserie, geen komische serie, al zat er de afgelopen seizoenen wel wat gesmaakte droge humor in het scenario verwerkt. Dit veertiende seizoen is wat dat betreft helaas geen uitblinker. De nieuwe stagiairs doen een verdienstelijke poging, maar slagen er niet in om de kijker te doen gniffelen. De hoogdagen waarin Meredith en Christina een heerlijk wedstrijdje verbaal pingpong speelden lijken voorbij.

Bedenker Shonda Rhimes maakt, zoals in veel series ondertussen wel eens gebeurt, van de situatie gebruik om haar andere project te promoten. Andy Herrera (Jaina Lee Ortiz), de aspirant-brandweercommandant van Station 19 maakt haar opwachting wanneer de jonge slachtoffers van een huisbrand worden binnengebracht. Deze episode is één van de betere uit het seizoen. Meredith moet een krachttoer leveren en de interactie met Herrera zorgt voor vonken.

In de laatste afleveringen van Grey’s Anatomy seizoen 14 gebeuren uiteraard de meest dramatische dingen. Er wordt alleszins niet gewacht tot de finale. Enkele personages, waaronder April (Sarah Drew), komen onverwacht in het reine met zichzelf en de makers serveren een stevige portie misverstanden, kommer, kwel en klein geluk.

Grey’s Anatomy seizoen 14 steekt jammer genoeg niet boven de middelmaat uit. Voor de liefhebbers van ziekenhuisreeksen blijft het wellicht wel een leuke kijkervaring, al heeft dit seizoen last van wisselende niveaus wat betreft uitwerking van de plot. In het leven van Meredith beweegt er gelukkig nog genoeg en de andere dokters dragen hun steentje bij aan de hectiek. Ruimte om nog even door te gaan is er in ieder geval. Hopelijk vind Shonda Rhimes wel wat fut en daadkracht terug, zodat Meredith en co niet zachtjes indommelen.

Recensie: Grey’s Anatomy - Seizoen 14

Grey's Anatomy - Seizoen 14

1  2  3  4  5

Grey's Anatomy is al jaren dé topserie met wereldwijd miljoenen fans! In dit medisch drama volg je het persoonlijke en professionele leven van een groep chirurgen van het Grey Sloan Memorial Hospital in Seattle.