Recensie: Maria by Callas RECENSIE

Recensie: Maria by Callas

“Er zitten twee personen in mij. Ik wil graag Maria zijn, maar ik moet ook Callas recht doen.” Met deze woorden opent de documentairefilm Maria by Callas van Tom Volf. Meteen zet die zin de toon voor de rest van de film. Daarin gaat Volf op zoek naar de persoon achter de mythe. 40 jaar na haar dood spreekt Maria Callas nog altijd tot de verbeelding en is ze de meest gevierde operazangeres aller tijden. Dat deed de jonge regisseur de wenkbrauwen fronsen en daarom ging hij op zoek naar alles wat te vinden was over Callas. Door contacten met personen die dicht bij haar stonden, raakte hij aan onuitgegeven materiaal. Daarmee stoffeerde hij deze ontroerende documentaire die toont dat er achter de diva toch wel een breekbare en zeer gevoelige vrouw schuilde. Hij maakt gebruik van super 8 filmpjes uit haar persoonlijke collectie, foto’s, opnames van concerten en zeldzame archiefbeelden, maar bovenal laat hij haar in de eerste persoon tot de kijker spreken. Daardoor ontstaat een gevoel van intimiteit en zit de toeschouwer absoluut op de eerste rij.

Operazangeres Joyce Didonato spreekt de documentaire Maria by Callas in. Het hele leven van Callas wordt opgehangen rond een zeer openhartig interview waarin ze heel persoonlijk wordt. Ook komen een aantal brieven aan dierbaren aan bod waaruit de diepste zielenroerselen van de Maria naar boven komen. Daaruit blijkt dat ze, indien de situatie zich had voorgedaan, een gezin de voorkeur zou hebben gegeven boven haar zangcarrière. Tom Volf wisselt de levensloop van Maria Callas af met oningekorte aria’s uit Norma, Tosca en andere glansrollen die ze heeft gezongen. Hij schuwt ook de dramatiek in haar leven niet, zoals haar moeilijke en korte jeugd, waarin ze gebukt ging onder de eisen van haar strenge moeder, die haar koste wat het kost een ster wilde laten worden. Gelukkig vond ze troost en warmte bij haar eerste zanglerares, maestra Elvira de Hildago. Ook de moeilijkheden rond de scheiding met haar veel oudere echtgenoot Battista Meneghini gaat hij niet uit de weg. Natuurlijk wordt ingezoomd op de problematische affaire die ze had met Aristoteles Onassis, de man van haar dromen. Hij liet haar in de steek om te huwen met Jackie Kennedy, een gebeurtenis die diepe wonden sloeg bij Callas en die haar belette om verder te zingen. Later herstelde de band van innige vriendschap met Onassis zich tot aan diens dood.

Callas krijgt in de documentaire een menselijk gelaat. Het alom gekende beeld van de grillige diva wordt zeker genuanceerd. De operazangeres die erom bekend stond dat ze concerten annuleerde naar gelang het haar uitkwam, die soms nukkig en vol theater door de pers werd geportretteerd en vaak met de grond werd gelijk gemaakt, komt in de documentaire over als een warme, breekbare en door het leven getekende en getormenteerde vrouw die het niet makkelijk had in de liefde en het leven. Maria by Callas is zowel voor operaliefhebbers, als voor zij die voor het eerst met de vrouw kennismaken, een pareltje en geeft een unieke inkijk in het turbulente leven van een diva van de jaren ’60 en ’70, dat zeker te vergelijken valt met dat van de popdiva’s van vandaag.

Recensie: Maria by Callas

Maria By Callas

1  2  3  4  5

40 jaar na haar dood vertelt de bekende operazangeres haar eigen verhaal aan de hand van nooit eerder geziene footage en foto's, persoonlijke Super 8 films, eigen live-opnames, intieme brieven en zeldzame archiefbeelden waarin je Maria Callas voor het eerst in kleur achter de schermen ziet. In deze beelden zie je naast Callas ook Onassis, Marilyn Monroe, Alain Delon, Yves Saint-Laurent, J.F. Kennedy, Luchino Visconti, Winston Churchill, Grace Kelly en Liz Taylor.