Recensie: The Orville seizoen 1 RECENSIE

Recensie: The Orville seizoen 1

Liefhebbers van Star Trek kunnen met nieuwkomer The Orville hun hart ophalen. Seth MacFarlane combineert namelijk het gevoel van Star Trek met een flinke dosis (zeer herkenbare) humor in deze serie. MacFarlane is namelijk in het humorgenre zeker geen onbekende, omdat hij de schrijver is van de tekenfilmserie Family Guy.

The Orville gaat over de avonturen van het sterrenschip "The Orville" en de bemanning onder het commando van captain Ed Mercer (Seth MacFarlane). Het verhaal speelt zich af 400 jaar in de toekomst in de 25e eeuw. De aarde maakt deel uit van de Planetary Union, een vreedzaam interplanetair samenwerkingsverband met een eigen vloot. De bemanning, zowel menselijk als alien, krijgen te maken met de verrassingen en gevaren van het universum, maar ook met bekende, vaak grappige problemen van het alledaagse leven. ‘

En juist die alledaagse, herkenbare humor vind je ook terug in The Orville. Iedereen kan beamen dat samenwerken met je ex-vrouw, die vreemdgegaan is met een buitenaards wezen, behoorlijke ongemakkelijke situaties kan opleveren. Daarnaast is de herkenbare humor natuurlijk ook een hele kunst, omdat de sciencefiction serie zich 400 jaar in de toekomst afspeelt, waarbij de verschillende afleveringen boordevol niet-menselijke wezens zitten. Maar juist dat levert ook hilarische situaties op, zoals een geslachtsloos wezen dat een ei moet uitbroeden. Het gebruik van humor in deze serie laat ook zien dat een goede serie niet altijd constant vol actie hoeft te zitten, om prettig kijkmateriaal te zijn.

De verschillende personages zijn divers en kleurrijk met een bijpassende persoonlijkheid. Dit geldt vooral voor de buitenaardse wezens, waarbij de menselijke personages wat stereotype blijven. Juist die diversiteit maakt dat je heel gemakkelijk in het verhaal komt. Hierbij worden herkenbare zaken zoals Kermit de kikker en Sequioa bomen heel gemakkelijk verweven met vooruitstrevende uitvindingen en bizarre werelden. Zo bestaat er een groep wezens die mensen ziet als minderwaardig, wat je ook anders naar de mensheid doet doen kijken. In elke aflevering gaat de diverse groep van mensen en wezens op een missie, waar ze in gevaarlijke situaties terechtkomen of in aanraking komen met vijandige wezens. Op de achtergrond is er sprake van een doorlopend verhaal, wat de verschillende losse afleveringen met elkaar verbindt tot een serie. Wel kan je hierbij het gevoel krijgen dat het achterliggende verhaal net wat beter uitgewerkt had kunnen worden, omdat het nu hier en daar wat op de oppervlakte blijft.

The Orville is eigenlijk gewoon een heerlijke televisieserie, die liefhebbers van Star Trek zeker aan zal spreken. Maar ook kijkers die minder hebben met Star Trek zullen The Orville kunnen waarderen door de flinke dosis humor en de herkenbare situaties waar de hoofdpersonages in terechtkomen. Deze nieuwe sciencefictionserie uit de hand van de schrijver van Family Guy staat dus garant voor meerdere uren buitenaards kijkplezier.

Recensie: The Orville seizoen 1

The Orville - Seizoen 1

1  2  3  4  5

The Orville gaat over de avonturen van het sterrenschip "The Orville" en de bemanning onder het commando van captain Ed Mercer. Het verhaal speelt zich af 400 jaar in de toekomst in de 25e eeuw. De aarde maakt deel uit van de Planetary Union, een vreedzaam interplanetair samenwerkingsverband met een eigen vloot. De bemanning, zowel menselijk als alien, krijgen te maken met de verrassingen en gevaren van het universum, maar ook met bekende, vaak grappige problemen van het alledaagse leven