Recensie: The hate u give RECENSIE

Recensie: The hate u give

The hate u give is de langverwachte boekverfilming van het gelijknamige boek van Angie Thomas. Het veelgeprezen verhaal gaat over Starr, een 16-jarig meisje. Afkomstig uit een buurt vol minderheden, drugs en geweld gaat zij naar een fancy school, compleet met uniforms en al. Ondanks dat Starr in deze twee werelden leeft, gaat het goed met haar. Totdat na een heftige gebeurtenis haar leven volledig op zijn kop staat. Beide werelden komen met elkaar op gespannen voet en Starr komt voor een moeilijke keuze te staan.

The hate u give is een verfilming van een Young Adult boek. Toch is deze film voor een veel bredere doelgroep interessant. Het boek en de film zijn in Amerika razend populair, omdat het perfect aansluit bij het gesprek over #BlackLivesMatter. De film weet de kern van het boek haarfijn over te brengen. Niet de typische Young Adult verfilming dus, want The hate u give laat zien dat Young Adult meer is dan zoete romance. Indrukwekkend zijn de beelden die je ziet van protestacties en schietpartijen. En dan de fantastische openingsscene, waarin de familie Starr aan de keukentafel zit en vader uitlegt wat de kinderen moeten doen als ze ooit door een politieagent worden aangehouden. De toon van de film is gezet.

Hoofdpersonage Starr wordt gespeeld door Amandla Stenberg. Dat Amandla een zeer sterke actrice is bewijst zij ook weer in deze film. Met name wanneer ze bepaalde emoties moet spelen, zoals boos, verdrietig of blij is zij ontzettend goed. Haar emoties zijn zowel verbaal als non-verbaal voelbaar, krachtig en ze voelen echt. Andere rollen worden ook sterk neergezet door Regina Hall, rapper Common, Russell Hornsby en Anthony Mackie. Ook wordt de vriend van Starr, de blanke Chris, gespeeld door K.J. Apa. Bijzonder hieraan is dat deze rol in eerste instantie werd gespeeld door een andere acteur. Omdat deze acteur zich via sociale media racistisch uitliet, is de acteur vervangen. Alle scènes met Chris zijn daardoor opnieuw verfilmd, iets wat je totaal niet merkt. De scenes met Chris zorgen voor de luchtigheid in deze film, een stukje humor in een toch wel zware, rauwe film.

The hate u give is een film met een duidelijke boodschap #BlackLivesMatter. De titel komt van een citaat van 2Pac, T.H.U.G. L.I.F.E., The hate you give little infants fucks everybody. Krachtig aan deze film is dat het niet per se een kant kiest. Het is een weergave van de verschillende werelden, de historie en flink wat stereotyperingen. Zo zien we de blanke jongeren die straattaal gebruiken en de vetste sneakers dragen, maar ondertussen neerkijken op de zwarte community. Dat The hate u give gebaseerd is op echte mensen en echte gebeurtenissen, maakt het des te sterker. Het was dan ook niet gek dat er verschillende mensen, zowel jong en oud, zowel man en vrouw, in de bioscoop tranen over hun wangen hadden lopen. Bij het starten van de credits heerst een stilte in de zaal. The hate u give schuurt en raakt precies waar het moet.

Recensie: The hate u give

The Hate U Give

1  2  3  4  5

Het verhaal in The Hate U Give gaat over Starr Carter. Haar beste vriend Khalil wordt doodgeschoten door een politieagent. Khalil was ‘vermoedelijk’ een drugsdealer, maar hij had geen wapen op zak. Starr probeert na deze gebeurtenis zichzelf weer te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid. De school waar ze elke dag naartoe gaat is in groot contrast met de armoedige buurt waar ze woont. Overleven in deze twee werelden wordt steeds lastiger.

Bekijk hieronder de trailer: