Recensie: My Foolish Heart RECENSIE

Recensie: My Foolish Heart

My Foolish Heart is geregisseerd door Rolf van Eijk. In de hoofdrol Gijs Naber als Detective Lucas en Steve Wall als de legendarische Chet Baker.

Donderdagnacht, 13 mei 1988. Onder een raam van het Amsterdams hotel Prins Hendrik wordt het lichaam van jazzlegende Chet Baker gevonden. In zijn kamer ligt een gebruikte heroïnespuit. Het lijkt op het eerste oog een simpele zaak; een verslaafde man was naar beneden gevallen. Rechercheur Lucas (Gijs Naber) staat op de zaak en vertrouwt het niet. Hij gaat op onderzoek uit. Wie was Chet en met wie heeft hij zijn laatste dagen doorgebracht?

In deze film staat één vraag centraal; was het een ongeluk, een duwtje of zelfmoord? My Foolish Heart gaat over de laatste dagen van jazzlegende Chet Baker. De film is vernoemd naar één van Bakers bekendste nummers. Baker zelf is volop aanwezig in de film als voice-over, in flash-backs en natuurlijk is zijn muziek te horen.

Van Eijk lijkt in zijn film op zoek te gaan naar de persoon achter de musicus Chet Baker hij schuift de vraag hoe hij overleed daarom te snel naar de achtergrond. Hij laat dit zien door Lucas één te laten worden met Baker tijdens zijn zoektocht. Dit doet hij door beide hoofdpersonages in gelijke situaties te zetten. Dit is een beetje misleidend en je vraagt je af waarom dit een meerwaarde is voor de film.

Ook krijg je het gevoel dat Baker als een sombere, drugsverslaafde vrouwenmishandelaar wordt neergezet, dit geeft een donkere tint aan de film. Deze slechte momenten worden overdreven benadrukt door ze traag te laten verlopen, hierdoor word je snel afgeleid. Je ziet hem alleen als een gewaardeerde man als hij muziek maakt. Het negatieve overstemd het positieve.

De sfeer die gecreëerd wordt is daarentegen wel aardig. Het overgaan in flashbacks is mooi gedaan en daardoor niet verwarrend. De locaties van rokerige cafés en steegjes zijn mysterieus en mooi gevonden. Het camerawerk is daarbij aardig gedaan. Bijvoorbeeld hoe het beeld inzoomt op Chets lelijke gezicht als hij muziek maakt of wanneer Lucas in de spiegel staart en zijn ware ik ontdekt.

Wall is geweldig gegrimeerd en daarbij gemixt met zijn uitmuntende acteerwerk maakt dit een mooi totaal beeld. Je wordt als het ware op afstand van het hoofdpersonage gehouden en ziet een weerspiegeling van hoe hij zelf naar de wereld toe was.

My Foolish Heart is zeker geen film waar je vrolijk van wordt. Er is veel eenzaamheid en een donkere sfeer. Het enige moment dat de film leeft, is wanneer Baker een optreden opvoert. Je wordt meegesleurd met de mooie muziek. Verder word je als kijker op afstand gehouden en krijg je niet meer te weten dan wie Chet was als persoon in zijn laatste dagen op aarde. Dit is trouwens een interpretatie en wordt erg hard neergezet. Daarbij blijft de vraag die aan het begin van de film wordt gesteld, helaas onbeantwoord.

Recensie: My foolish heart

My Foolish Heart

1  2  3  4  5

Vrijdagnacht 13 mei 1988. De legendarische jazztrompettist Chet Baker sterft onder mysterieuze omstandigheden op straat voor zijn hotel in Amsterdam. Wanneer detective Lucas zijn laatste dagen probeert te reconstrueren, ontmoet hij Chets laatste geliefde Sarah, de trouwe vriend Simon en de verdachte bewonderaar Doctor Feelgood. Terwijl Lucas betoverd raakt door de muziek en het levensverhaal van de aan lager wal geraakte muzikant, daalt hij steeds dieper af in Chets duistere ziel waar hij wordt geconfronteerd met zijn eigen schaduwzijde.