Recensie: The front runner RECENSIE

Recensie: The front runner

Naast Vice is er in de maand maart nog een film in de bioscoop, waarin de Amerikaanse politiek het thema is. Deze film heet The front runner. In de film volgen we Gary Hart (Hugh Jackman) die in 1988 the running is om de nieuwe president te worden. Hij wordt gezien als de koploper, the front runner, maar uiteindelijk loopt alles anders en verliest hij de verkiezingen.

The front runner is een biografisch drama, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Op deze punten komt de film vrij overeen met Vice. Het is dan ook boeiend om juist deze films met elkaar te vergelijken, want waarom krijgt The front runner maar 2 hartjes? De films verschillen op één zeer belangrijk punt van elkaar, namelijk de manier en stijl van filmen. De Amerikaanse politiek is natuurlijk erg juicy als thema, maar politiek is niet per se gemakkelijk om op een entertainende manier te laten zien op het grote scherm. Hier gaat The front runner dan ook behoorlijk de mist in. De film is zoveel als mogelijk waarheidsgetrouw biografisch, maar daardoor erg stoffig en saai om naar te kijken. Er is geen spanning en ook kent de film niet echt een opbouw met hier en daar een (kleine) climax. De film blijft op de vlakte. Eigenlijk gebeurt er niet zoveel en laat de film geen echte herinnering na bij de kijker.

Wel kent The front runner een belangrijk en mooi thema, wat nu nog steeds actueel is. Het echte onderliggende thema in deze film is namelijk de opkomst van de sensatiepers, de paparazzi zoals wij die nu kennen. En wat zij kunnen aanrichten en welke macht zij hebben, daar zijn ze zelf in 1988 helemaal ondersteboven van. De ondertitel zegt daarmee genoeg: “Gary Hart was going to be President. Instead he changed American politics forever”. Het moge duidelijk zijn dat men van Gary Hart grote verwachtingen had. Hij wordt geschetst als een doodnormale man, met een hart voor politiek. En alhoewel Hugh Jackman deze Gary Hart goed neerzet, is het spelen van een doodnormale man nou niet per se fascinerend om naar te kijken. Even wordt het intrigerend wanneer de buitenechtelijke affaire met actrice Donna Rice openbaar wordt. Helaas is dit van korte duur. Wat de ondergang is van Gary Hart, wordt eigenlijk maar kort aangestipt. Doordat we Gary Hart als karakter niet echt leren kennen, leven we eigenlijk ook niet mee. Waarom ging hij bijvoorbeeld vreemd? Was er überhaupt een reden?

Een intiem kijkje in het leven van deze man zou zeker fijn zijn geweest, maar helaas laat The front runner teveel kansen liggen.

Recensie: The front runner

The Front Runner

1  2  3  4  5

Hugh Jackman schittert als charismatisch politicus Gary Hart in dit spannende drama dat het verhaal vertelt van de opkomst en ondergang van senator Hart, die de aandacht van jonge kiezers wist te grijpen en als koploper van de democratische presidentskandidaten werd beschouwd. Zijn campagne werd echter naar de achtergrond gebannen door zijn buitenechtelijke relatie met Donna Rice. Terwijl roddeljournalistiek en politieke journalistiek voor het eerst in elkaar overgingen, kon senator Hart niet anders dan uit de verkiezingen stappen, en daarmee een blijvende indruk achter te laten op de Amerikaanse politiek en het wereldtoneel. In de film spelen o.a. Vera Farmiga, J.K. Simmons en Alfred Molina.

Bekijk hieronder de trailer: