Recensie: Vox Lux RECENSIE

Recensie: Vox Lux

Regisseur Brady Corbet brak door met de film The Childhood of a Leader, een film over de geboorte van het fascisme. In Vox Lux gooit hij het net op een iets andere boeg en volgen we de tiener Celeste die uitgroeit tot een popster. In de periode van vijftien jaar, waarin hij Celeste’s carrière beschrijft, legt hij ook een belangrijke relatie tussen Celeste en belangrijke ijkpunten in de cultuurverandering van Amerika.

Tijdens de herdenking van een schietpartij op school, zingt overlevend slachtoffer Celeste (Raffey Cassidy), een hartverscheurend lied die van haar een onverwachte ster maakt. Met de hulp van haar gedreven manager (Jude Law) groeit Celeste uit tot een wereldberoemde popster. In 2017 is de nu 31-jarig Celeste (Natalie Portman) bezig met haar comeback terwijl schandalen en persoonlijke problemen haar carrière bedreigen.

Vox Lux begint op zijn zachts gezegd bijzonder en luguber met een schietpartij op school, waar meerdere mensen de dood vonden. Hierin raakt de jonge tiener Celeste onherstelbaar beschadigd en verwerkt dit tot een hartverscheurend lied. Wanneer ze daarop volgend uitgroeit tot een beroemde popster, zie je heel duidelijk de typische valkuilen van drugs en seks waar veel jonge sterren mee te maken krijgen. Wat Vox Lux hierin wel anders maakt, zijn de relaties die worden gelegd tussen verschillende aanslagen, zoals de schietpartij op school, wordt verweven met een ongebruikelijke leven van Celeste. Ook op latere leeftijd, wanneer ze als popster de wereld veroverd, zie je duidelijk de littekens die alle gebeurtenissen bij haar teweeg hebben gebracht. Is ze te jong beroemd geworden? Of hebben de verschillende aanslagen haar onherstelbaar beschadigd?

Brady Corbet gebruikt bij het filmen van Vox Lux een heel eigen manier van filmen. Het verhaal is bijvoorbeeld ingedeeld in verschillende delen, er wordt gebruik gemaakt van een voice-over en er wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van bepaalde sfeerimpressies, zoals het rijden door een lange tunnel. Vele scènes zijn rauw neergezet en doen daardoor heel heftig en indrukwekkend aan, zoals de schietpartij. Wel is het zo dat de periode tussen de jonge Celeste en de volwassen Celeste heel lang voelt, je krijgt als kijker daardoor niet helemaal goed mee hoe het komt dat Celeste zo veranderd is. Raffey Cassidy, die de jonge Celeste speelt komt timide en in zichzelf gekeerd over, terwijl Natalie Portman als de volwassen Celeste qua persoonlijkheid heel boos en aanwezig is. Wel is er hierbij goed gekozen voor Natalie Portman, die in een soortgelijke rol zeer overtuigde in Black Swan. Ook Jude Law als eigenzinnige manager maakt indruk. Wel voelt het einde van de film wat abrupt. Na alle heftige gebeurtenissen en de problemen en schandalen van Celeste verwacht je een soort afgesloten einde. Maar de film wordt opeens beëindigd. Is het de bedoeling van de regisseur geweest om zijn kijkers zelf te laten gissen?

Vox Lux is een originele en boeiende film, die wereld veranderende gebeurtenissen op een bijzondere wijze verweeft met het leven van een jong meisje dat plotsklaps beroemd wordt. Alhoewel de acteerprestaties van Natalie Portman en Jude Law uitmuntend zijn, hadden bepaalde aspecten van de film net iets beter uitgewerkt kunnen worden. Zoals de persoonlijke ontwikkeling van Celeste van vroeger naar nu en het abrupte einde van de film.

Recensie: Vox Lux

Vox Lux

1  2  3  4  5

Tijdens de herdenking van een schietpartij op school, zingt overlevend slachtoffer Celeste (Raffey Cassidy), een hartverscheurend lied die van haar een onverwachte ster maakt. Met de hulp van haar gedreven manager (Jude Law) groeit Celeste uit tot een wereldberoemde popster. In 2017 is de nu 31-jarige Celeste (Natalie Portman) bezig met haar comeback terwijl schandalen en persoonlijke problemen haar carrière bedreigen.

Bekijk hieronder de trailer: