Recensie: Can you ever forgive me? RECENSIE

Recensie: Can you ever forgive me?

In dit waargebeurde verhaal heeft biograaf en kattenvrouwtje Lee Israel moeite met rondkomen. Wanneer ze een oude brief van een beroemde schrijver terugvindt en deze verkoopt, komt ze op een idee: ze gaat brieven vervalsen van overleden schrijvers om deze vervolgens te verkopen aan ietwat naïeve handelaren. Ook haar vriend Jack Hock gaat de brieven verkopen, wat even goed gaat. Tot men doorkrijgt dat er iets niet pluis is.

De Oscarnominatie voor beste vrouwelijke actrice die Melissa McCarthy kreeg voor haar vertolking van Lee Israel blijkt geheel terecht. We zien de actrice vaak in de rol van hilarische, al dan niet al te serieuze karakters kruipen, maar binnen de eerst minuten van Can you ever forgive me? vergeet je die jolige karakters. Ze zet een krachtige vertolking neer van Lee, het kattenvrouwtje dat steeds gewiekster wordt in het vervalsen van persoonlijke brieven. Haar mimiek, de manier van praten, haar lompe houding en haar wanhoop om geld te verdienen - en later haar lust naar het vervalsen van brieven van prestigieuzere auteurs - worden door McCarthy sterk overgebracht. Met name wanneer ze voor de rechtbank terecht staat en ontzettend verslagen overkomt, maar toch ook een bepaalde triomfantelijkheid over zich heeft. Deze rol laat zien hoeveel McCarthy in haar mars heeft en hoe serieus ze genomen moet worden als actrice.

Maar ook haar tegenspeler Richard E. Grant, die haar partner in crime Jack Hock speelt, doet het fantastisch. Ook zijn Oscarnominatie voor beste mannelijke bijrol was geheel terecht. Hij en Melissa McCarthy hebben een goede chemie en hun vreemde vriendschap komt voor de kijker geloofwaardig over. Ook is het dit element dat verantwoordelijk is voor wat luchtigheid en humor in de film.

Het verhaal blijft van het begin tot het einde boeiend. Hoewel Lee Israel helemaal niet de persoon is met wie je meteen meeleeft vanwege haar lome uitstraling en lompe houding naar anderen toe - behalve haar kat - zit je als kijker gespannen af te wachten of het allemaal wel goed gaat. Ze is onsympathiek en bot, maar toch sta je aan haar kant. Bovendien draait de film niet alleen maar om het vervalsen van brieven van overleden auteurs, maar ook een opbloeiende vriendschap staat centraal, evenals de wanhoop die je drijft tot het doen van dingen die je in eerste instantie helemaal niet wilde doen om toch geld te verdienen. In de film zie je dan ook hoe Lee Israel steeds een stapje verder gaat en toch ook ambitieuzer wordt in het vervalsen van brieven.

In Can you ever forgive me? laat met name actrice Melissa McCarthy zien dat ze veel meer kan dan jolige figuren vertolken. Samen met Richard E. Grant maakt ze de film tot een succes en de Oscarnominaties voor hen beiden zijn dan ook geheel terecht.

Recensie: Can you ever forgive me?

Can You Ever Forgive Me?

1  2  3  4  5

Een waargebeurd verhaal met een fantastische Melissa McCarthy als Lee Israel, die in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw in New York portretten en biografieën schrijft van prominente figuren als Katherine Hepburn en Estée Lauder. Als het succes haar echter danig in de steek laat, grijpt ze met hulp van haar vriend Jack (Richard E. Grant) terug op leugen en bedrog om weer op eigen benen te kunnen staan.