Recensie: Tolkien RECENSIE

Recensie: Tolkien

Tolkien is het verhaal van John Ronald Reuel Tolkien, vooral bekend door het schrijven van The Lord of the Rings en alle verhalen daaromheen. In deze film over het leven van de grote schrijver J.R.R. Tolkien zien we hoe hij zich ontwikkeld heeft tot de schrijver die hij is geworden. We zien hoe zijn schooltijd, zijn tijd in de oorlog en zijn liefdesleven verlopen zijn.

Deze film van Fox Searchlight begint in de oorlog, waar Tolkien loopgravenkoorts heeft. Hij is vastbesloten om zijn beste vriend te vinden, ondanks dat het zijn dood kan worden. Dat zorgt ervoor dat je hem als het ware meteen mag. Het maakt hem menselijk, iemand die kan houden van en alles wil doen voor de mensen om wie hij geeft.

De scènes verspringen van de oorlog naar het verleden, en weer terug. Het houd je geïnteresseerd, omdat je wilt weten hoe hij precies in de oorlog is gekomen. En natuurlijk hoe het verhaal afloopt!

Tolkien heeft een zwakte voor verschillende talen, en dat is duidelijk te merken in de film. Naast het feit dat hij van zijn moeder meerdere talen geleerd heeft, bleef hij zelf doorleren en ontwikkelde hij zelfs zijn eigen taal! In deze film van Fox Searchlights hoor je Nicholas Hoult meerdere keren in de eigen taal van de schrijver spreken.

Je hoeft de films van The Lord of the Rings of The Hobbit niet gezien te hebben of de boeken te hebben gelezen om deze film te begrijpen en leuk te vinden. Er zitten subtiele verwijzingen naar die verhalen in, zoals de namen van verschillende mensen of de vriendschap van vier jonge mannen op wie Tolkien de vriendschap van de Hobbits gebaseerd heeft. Deze zijn echter niet storend als je de verhalen niet (goed) kent, want dan zullen ze je niet eens opvallen.

John Ronald Reuel Tolkien had een levendige fantasie. Zijn moeder vertelde hem en zijn broertje als kind verhalen met magie en avonturen. Tijdens de oorlog heeft Tolkien loopgravenkoorts, waardoor hij bepaalde dingen hallucineert. Hier ziet hij draken die vuur spuwen, rijders te paard en andere dingen die hij later verwerkt in zijn boeken. Voor fans is dat heel tof om te zien, omdat er zo duidelijke links naar de films gemaakt worden.

Tolkien is een fantastische film voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis, talen, liefdes- of oorlogsverhalen en drama, om maar niet te spreken van mensen die fan van hem zijn. Voor iedereen zit er wel iets aantrekkelijks in, en ondanks dat het een lange film is, verliest hij je aandacht geen moment. Een geweldige film en een echte aanrader.

Recensie: Tolkien

Tolkien

1  2  3  4  5

TOLKIEN vertelt over de jeugdjaren van de visionaire schrijver J. R. R. Tolkien (Nicholas Hoult), waarin hij vriendschap, moed en inspiratie vindt bij een groep gelijkgestemden op zijn school. Hun band wordt in de loop der jaren alleen maar sterker, maar dreigt met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog te breken.Al deze ervaringen en de liefde voor zijn muze Edith Bratt (Lily Collins) inspireerde Tolkien tot het schrijven van zijn wereldberoemde `Midden Aarde‘-romans.

Bekijk hieronder de trailer: