Recensie: Jack Ryan seizoen 1  RECENSIE

Recensie: Jack Ryan seizoen 1

Jack Ryan, analist bij de CIA,  wordt plotseling weggerukt uit de veiligheid van zijn bureau en raakt verzeild in een dodelijk kat-en-muis spelletje dat hem door Europa en het Midden-Oosten laat reizen. Ryan en Greer worden ertoe gedwongen om alles op alles te zetten om een terroristische aanslag in de Verenigde Staten tegen te houden. Maar zijn ze bereid om tot het uiterste te gaan om alles te beschermen wat hen lief is?

Jack Ryan wordt gespeeld door John Krasinski. We kennen hem natuurlijk al van films als bijvoorbeeld Away We Go of Dreamgirls, maar ook van Law & Order en CSI. Tevens spreekt hij ook de stem in van American Dad’s Gilbert. Naast zijn rol als Jack Ryan, werkte hij ook mee in de productie van het eerste seizoen van Tom Clancy’s Jack Ryan.

Jack Ryan seizoen 1 is een spetterend eerste seizoen boordevol spanning en sensatie. Al vanaf de eerste aflevering voel je de spanning opbouwen en die spanning houdt de kijkers in zijn macht tot aan de allerlaatste minuut. Waar het eerst nogal onduidelijk lijkt te zijn waar het verhaal precies naartoe zal gaan, wordt dat naarmate de tijd verstrijkt steeds duidelijker en ook gaan de verschillende perspectieven steeds vloeiender in elkaar over, waardoor er een compleet beeld ontstaat van de situatie.

De actualiteit van de gebeurtenissen in Jack Ryan seizoen 1 is misschien nog wel het meest angstaanjagend. De Westerse setting staat in scherp contrast met de setting uit het Midden-Oosten, waar terrorist Suleiman zijn volgende aanslag aan het voorbereiden is op de Westerse wereld.

Een klein minpuntje aan Jack Ryan seizoen 1 was dat niet alle gebruikte rekwisieten even realistisch oogden. Zo werd er bijvoorbeeld overduidelijk nep-geld gebruikt en waren de magazijnen van de wapens veel voller dan zou moeten kunnen. De wapens konden maar door en door gebruikt worden, zonder dat herladen nodig was. Dat maakte het wel iets minder realistisch, maar niet in zo’n mate dat het iets verandert aan mijn mening over het geheel.

Jack Ryan seizoen 1 mag je niet missen als je houdt van een spannende serie. Kort samengevat vond ik het eigenlijk ontzettend jammer dat het seizoen maar zo kort was met haar acht afleveringen. Het seizoen bevatte geen scène teveel en had gerust wat langer door mogen gaan. Dit soort series zouden er meer van moeten zijn.

Recensie: Jack Ryan seizoen 1

Jack Ryan - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Wanneer CIA analist Jack Ryan (John Krasinski) zijn veilige bureau moet inruilen voor een dodelijk kat-en-muisspelletje dat hem tussen Europa en het Midden-Oosten heen- en weerslingert, moet hij er alles aan doen om een terroristische aanval tegen de V.S. te stoppen. Producenten John Krasinski, Carlton Cuse (Lost), Graham Roland (Fringe) en Michael Bay presenteren het eerste seizoen van Jack Ryan, inclusief vier deleted scenes van de bloedstollende missie waar het allemaal mee begon.

• Slag of stoot - Meghan Quinn