Recensie: The Good Doctor - Seizoen 2 RECENSIE

Recensie: The Good Doctor - Seizoen 2

Shaun Murphy is een co-assistent met autisme. In het vorige seizoen hebben we gezien dat hij een erg intelligente chirurg is, maar dat hij nog wel moet leren om met zijn patiënten te communiceren. Ondanks dat hij erg hard zijn best doet, merk je nu ook wat de beperking van zijn autisme teweeg brengt. Zijn fotografisch geheugen komt echter wel goed van pas en hij redt daarmee al meerdere levens. Zal hij in het ziekenhuis mogen blijven werken ondanks zijn beperking?

In het begin van The Good Doctor seizoen 2 zijn er flashbacks naar het vorige seizoen. Je hebt een duidelijk beeld van de hoofdpersoon en hoort al snel wat het hoofddoel voor zijn stage van dit seizoen zal zijn. Omdat je het personage van het vorige seizoen kent, weet je ook dat dit een moeilijke opgave zal zijn en ben je benieuwd of hij daar nog lang zal mogen werken.

The Good Doctor is een spannende ziekenhuisserie wat erg leuk in elkaar gezet is. De verhalen zijn aangrijpend en variërend, en deze blijven de kijker boeien. Je leeft mee met de personages en hoopt elke keer dat ze het overleven. Het zijn elke keer korte situaties, maar je weet gelijk wat er aan de hand is en je leeft snel mee. Het gaat niet altijd goed en de visioenen van Shaun maken het verhaal erg origineel. Verder zijn de extra beelden van die visioenen op een leuke manier gemonteerd, waardoor je het gevoel hebt dat je de gedachtes van Shaun leert begrijpen.

Freddie Highmore heeft wederom een goed personage neergezet met Shaun Murphy. Hij ligt goed in het team en bij de kijker. Er komt echter een nieuwe afdelingsleider en die moet hij nog voor zich weten te winnen. Dit gaat niet zonder slag of stoot en het verhaal eindigt met een open einde. Hierdoor kijk je uit naar het volgende seizoen.

Je leert de gave van Shaun al snel kennen en je hebt veel empathie voor hem. Naast de verschillende patiënten is er ook nog de verhaallijn van zijn vriend en mentor Aaron Glassman. Hij heeft in het vorige seizoen gehoord dat hij kanker heeft. In The Good Doctor seizoen 2 leef je met hem mee tijdens zijn ziekte. De klachten die daarbij horen en de impact die de behandeling op hem heeft, worden op een goede manier neergezet. Het is leuk om hem vaker in beeld te zien, waarbij hij verschillende dingen beleeft.

Halverwege de serie vraag je je af of het bij deze verhaallijnen blijft, of dat er nog iets toegevoegd zal worden. En uiteindelijk is dat ook het geval. Wat mij betreft had dit wat eerder toegevoegd mogen worden zodat er dieper op in gegaan had kunnen worden. Maar misschien is dit een start voor het derde seizoen.

The Good Doctor is een leuke ziekenhuisserie met een originele toevoeging van de fotografische gave van Shaun. Het is leuk om te zien hoe hij zich staande houdt in het ziekenhuis. Zijn beperkingen worden op een goede manier weergegeven, waardoor je een goed beeld krijgt van zijn autismestoornis. Het is een leuke, humoristische man waar je positief tegenaan kijkt. Je leeft met hem mee en de verschillende wendingen zorgen er voor dat je geboeid blijft. De grote verhaallijnen zijn duidelijk en de hoofdpersonen worden goed neergezet. Aan het eind van The Good Doctor seizoen 2 is er een grote verandering gaande voor Shaun. Het verhaal heeft een open einde, zal dit voortgezet worden in het nieuwe seizoen?

Recensie: The Good Doctor - Seizoen 2

The Good Doctor - Seizoen 2

1  2  3  4  5

Shaun Murphy, a young surgeon with autism and savant syndrome, continues to use his extraordinary medical gifts at St. Bonaventure Hospital’s surgical unit. As his friendships deepen, Shaun faces new interpersonal challenges while taking on even more difficult medical cases than ever before.

Bekijk hieronder de trailer: