Recensie: Blinded by the light RECENSIE

Recensie: Blinded by the light

Javid groeit op in Groot-Brittanië in de jaren 80. Van Pakistaanse afkomst en opgroeiend als moslim, krijgt hij in het dagelijks leven te maken met racisme in zijn buurt en ambitieuze pushende ouders. Wanneer hij op een dag een cassettebandje krijgt van Bruce Springsteen, geeft dat hem hoop. Javid leeft op met behulp van de muziek van deze rocker.

Blinded by the light is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dat maakt het zeer inspirerend, want er komen allerlei mooie maatschappelijke thema’s aan bod, zoals: cultuurverschillen, racisme, protesten en de puberteit. En dat alles in de stijl van de 80’s is natuurlijk fantastisch. Zo heb je natuurlijk het cassettebandje dat Javid krijgt, waardoor hij geobsedeerd raakt door Bruce. Daarnaast heb je de kleding, de omgeving en de kapsels. De makers zijn er goed in geslaagd om de sfeer van die tijd goed neer te zetten.

De film heeft een vrij simpel plot en verhaal. Het is origineel en kent een mooie opbouw. In welk genre deze film nu precies past is wat onduidelijk, maar er is voldoende ruimte voor een lach en een traan. Je zou het een combinatie van comedy en drama kunnen noemen. Het zou kunnen dat sommige kijkers Blinded by the light misschien wat zoetsappig vinden. Het doet af en toe namelijk denken aan een musical. Zolang je van de muziek van Bruce Springsteen houdt, zit je wel goed en blijft deze film je vermaken. Het is tof hoe de makers de muziek hebben verwerkt in het verhaal. Regelmatig worden de teksten van een liedje visueel in beeld gebracht en dan wordt extra duidelijk hoe nauwkeurig er is gekeken welk liedje past bij welk moment. De combinatie van deze zijn zeer treffend.

De cast van de film is goed en kent vooral onbekende namen. De hoopvolle en sociaal ongemakkeijke Javid wordt gespeeld door Viveik Kalra. Verder is het vooral Kulvinder Ghir die echt indruk maakt, met zijn rol als traditionele Pakistaanse vader.

Het doet een beetje denken aan Yesterday, een film met een eerbetoon aan een bepaalde artiest en vooral een warme film. Blinded by the light is vooral een mooi voorbeeld van hoe muziek je helpt om te ontspannen, je begrepen te voelen, te leven en nog zoveel meer. Daarmee is het niet alleen een eerbetoon aan Bruce Springsteen, maar ook aan muziek in het algemeen.

Recensie: Blinded by the light

Blinded by the light

1  2  3  4  5

In 1987, toen Margaret Thatcher aan de macht was in Engeland, leert een tiener om zijn leven te leven, zijn familie te begrijpen en zijn eigen stem te vinden door middel van de muziek van Bruce Springsteen.