Recensie: The fall of the American empire RECENSIE

Recensie: The fall of the American empire

The Fall of the American Empire (La chute de l'empire américain) is een Franse film geregisseerd door Denys Arcand. Met in de hoofdrollen; Alexandre Landry, Maripier Morin en Rémy Girard.

Pierre-Paul (Alexandre Landry), een 36-jarige filosoof, werkt voor een koeriersbedrijf, een baan waar hij volgens hem zelf te goed voor is. En dan verandert één enkele gebeurtenis zijn leven. Hij komt namelijk in het bezit van heel veel geld. Dit geld kan hem de levensstijl geven die hij wil, maar ook leiden tot problemen. En dit voornamelijk in de vorm van verwikkelingen met zowel de politie als de criminele onderwereld. De beslissingen van Pierre-Paul nemen hem mee op een onwaarschijnlijke reis waarbij hij al zijn verstand en creativiteit nodig heeft om zijn verschillende achtervolgers te verslaan.

Het verhaal van The Fall of the American Empire gaat over de schaamteloze methoden van de rijken om hun rijkdom te verbergen en over de incompetentie van politie en politieke leiders. Maar ook over een man die het goede nastreeft in een immorele wereld. Een filosoof die net iets slimmer is dan de rest. Dit klinkt allemaal best interessant en hier zou je echt een goede film over kunnen maken. Helaas is dit Arcand niet gelukt.

Het verhaal zit vol met Hollywood-clichés, jammer genoeg zonder succes. De prostituee-met-het-gouden-hart waar Pierre-Paul langzaam naar toe groeit, blijft voelen als de ultieme mannenfantasie en is dus gewoonweg niet geloofwaardig. Hierdoor word je te veel op afstand gehouden van beide personages en hun relatie. Ook de scènes waarin de camera op de daklozen van Montreal gericht zijn, voelen te veel als een statement in de film.

Pierre-Paul wil maar niet sympathiek worden en blijft dus een erg saai en oppervlakkig personage. Arcand schetst hem als een naïeveling die met filosofische citaten strooit, geld geeft aan de armen en in een gaarkeuken werkt – een moderne Robin Hood. Dit is een beetje te veel van het goede. Jammer genoeg zorgt dit ervoor dat The Fall of the American Empire over het algemeen erg langdradig wordt en vrij basic blijft.

De acteerprestaties zijn wel oké. Niet super goed maar ook niet slecht. Het had gewoon allemaal wat uitbundiger en spannender gemogen.

Deze film is eigenlijk niet serieus te nemen. Het zit vol met clichés en een complot die nooit maar dan ook echt nooit in werkelijkheid zou kunnen plaatsvinden. Het had allemaal beter gekund maar helaas zie je hier niets van terug.

Fall Of The American Empire, (The)

1  2  3  4  5

Pierre-Paul Daoust, een intellectueel met een graad in de filosofie, werkt noodgedwongen als bezorger. Op een dag is hij tijdens zijn werk getuige van een gewapende overval die vreselijk uit de hand loopt: op de grond liggen twee doden èn twee tassen gevuld met miljoenen dollars. Pierre-Paul wordt geconfronteerd met een dilemma: ongezien met lege handen, of ongezien met het geld er vandoor gaan?