Recensie: The goldfinch RECENSIE

Recensie: The goldfinch

The Goldfinch is een bekroonde roman van Donna Tartt. Het is een behoorlijk dik boek en daardoor een pittige klus om het te verfilmen. In het verhaal volgen we Theo. Hij is 13 wanneer hij zijn moeder verliest bij een bomaanslag in het museum. Zelf overleeft hij deze gebeurtenis en hij neemt het beroemde schilderij Het puttertje (The Goldfinch) mee.

Overduidelijk is dat The Goldfinch een pareltje van een boek moet zijn. Uit alles blijkt dat dit verhaal zeer verfijnd is en grote diepgang kent. Zo kent het verhaal verschillende thema’s, zoals mishandeling, rauw, trauma, drugs, liefde, opvoeding en kunst. Echter, dit komt niet uit de verf op het grote doek. Het resultaat is een film van circa 2,5 uur, een lange zit dus. De makers hebben weinig gesnoeid in het oorspronkelijke verhaal en zoveel thema’s en subplots in één film gaat simpelweg niet. Hierdoor verliest de film diepgang en blijft The Goldfinch oppervlakkig. De makers hebben de fout gemaakt van teveel willen.

The Goldfinch is een best vermakelijke film en het verhaal is intrigerend genoeg om te blijven volgen. Met name de sprongen in de tijd tussen de jonge Theo en de oudere Theo zijn interessant. De sprongen zijn mooi en passend in het verhaal maar soms geven ze juist de verrassingen weg voor de kijker. In The Goldfinch gebeurt van alles, maar eigenlijk ook weer niet. De film is daardoor langdradig en de kijker blijft onvoldaan achter. Dat de film 3 hartjes verdient is dan ook met name te danken aan de cast. Theo wordt gespeeld door zowel Ansel Elgort (de volwassen Theo) en door Oakes Fegley (de jonge Theo). Het is bizar hoe veel deze acteurs op elkaar lijken, in zowel uiterlijk en handelingen. De manier van kijken, bewegen en praten is zo goed op elkaar afgestemd, dat je bijna zou denken dat het één en dezelfde persoon is. Oakes Fegley is een acteur van wie we zeker meer willen zien, wat een veelbelovend jong talent is hij! Andere overtuigende rollen zijn voor Nicole Kidman, Finn Wolfhard en Jeffrey Wright. De cast is goed en overtuigend, maar het script geeft ze weinig ruimte voor emotie en diepgang in hun karakters.

Al met al is The Goldfinch zeker niet zo’n meesterwerk als het boek of het schilderij. Wat overblijft is een prima film.

Recensie: The goldfinch

The Goldfinch

1  2  3  4  5

Theodore “Theo” Decker was 13 jaar oud toen zijn moeder werd gedood bij een bomaanslag in het Metropolitan Museum of Art. Deze tragedie verandert zijn leven en is de aanzet tot een meeslepende reis vol verdriet en schuld, zelfontdekking en verlossing, en zelfs liefde.

Tijdens dit alles klampt hij zich vast aan een aandenken aan die vreselijke dag, één tastbaar stukje hoop... een schilderij van een klein vogeltje geketend aan zijn stok: het Puttertje.