Recensie: The boat RECENSIE

Recensie: The boat

In The boat volgen we een visser die op zee een verlaten boot aantreft. Wanneer hij een kijkje gaat nemen op deze boot, is zijn eigen bootje plotseling verdwenen, ondanks dat deze goed vast was geknoopt. Op de verlaten boot waar de visser terecht is gekomen werkt niets. De motor is kapot, het kompas ook en de eenzame visser kan geen contact krijgen met de buitenwereld. Komt hij ooit nog van deze mysterieuze boot af?

In deze hele film is de hoofdpersoon, de visser (gespeeld door Joe Azzopardi), de enige acteur. Ook krijgen we geen naam van de hoofdpersoon te weten. Er waren maar weinig momenten in The Boat dat er daadwerkelijk gesproken werd, aangezien de visser niet tegen zichzelf praatte. Dit zorgt voor de nodige stilte in de film. Dit in combinatie met de hele zachte achtergrond en omgevingsgeluiden zorgde ervoor dat het volume van de tv erg hard moest om ook maar iets te kunnen horen. Wat dat betreft had de film een matige geluidskwaliteit. Ook was de gezichtsuitdrukking van de acteur in vooral het begin van het verhaal behoorlijk eentonig. Bij elke gebeurtenis keek hij met dezelfde blik en veranderde het gezicht amper. Er had zeker meer emotie van het gezicht af te lezen mogen zijn, om het wat meer diepgang te geven. Dit ontbrak. Gelukkig is er verderop in het verhaal meer emotie te zien bij de acteur.

Ook viel de verhaallijn tegen. De trailer was veelbelovend en spannend, maar dit werd in de film zelf niet waargemaakt. De scènes duurden te lang, zo kijk je zeker 20 minuten naar hoe de visser zit opgesloten in een klein toilethokje van de boot. En daarbij herhaalden de scenes zich. Waar de visser in het begin van de film nog opgesloten zat in het toilet, zit hij later opgesloten in de slaapkamer en in een bergruimte. Dat maakte de verhaallijn eentonig.

Gelukkig zitten er nog wel een aantal spannende momenten in The Boat. Zo wordt de visser achtervolgt door de boot wanneer hij probeert naar een bemant schip in de verte te zwemmen, er worden voetstappen waargenomen op het dek, en er zit bloed in het kastje in het toilet. Waarom? En hoe kan dit? Dit wordt in het hele verloop van de film niet duidelijk. Er wordt dus geen enkele vraag van de kijker opgelost. Deze film kun je dan ook in één woord omschrijven: mysterieus.

Het camerawerk is goed gedaan. Als kijker krijg je zeker een benauwd gevoel, door positie van de kleine ruimtes in de boot. Ook de bewegingen die de boot maakte werden goed vastgelegd, hierdoor wordt de kijker echt meegenomen op de boot.

Kortom: The Boat is een film met weinig woorden, één acteur en een mysterieus verhaal, waar je achteraf geen touw aan vast kan knopen. Een eentonig en niet spannend begin, wat uitloopt in een klein beetje spanning. De opzet van het verhaal is goed, de trailer was erg spannend, maar de uitvoering van de film viel toch tegen achteraf.

Recensie: The boat

The Boat

1  2  3  4  5

Midden op de oceaan stuit een visser op een volledig verlaten boot. Eenmaal aan boord komt hij erachter dat zijn eigen bootje plotseling is verdwenen, en dat hij hopeloos is achtergelaten op het spookachtige vaartuig. Met niets anders dan water om hem heen, kan hij geen kant op. Wanneer het begint te lijken alsof de boot een eigen wil heeft en de eenzame visser opgesloten wordt in het ruim, zal hij moeten vechten tegen een mysterieuze en sterke kracht.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn