Recensie: Last Christmas RECENSIE

Recensie: Last Christmas

Kate werkt in een kerstwinkel die het hele jaar geopend is. Ze heeft grote ambities om zangeres te worden, maar door het zware jaar dat ze achter de rug heeft, blijft ze hangen als elf in een kerstwinkel. Totdat ze Tom ontmoet, een vrolijke, vriendelijke en levendige man, die haar weer laat zien hoe ze moet genieten van het leven.

Last Christmas is een verhaal dat is geschreven door Emma Thompson en haar man, Bryony Kimmings. De film draait om het leven van Kate, en zij is geschreven als groot George Michael fan. Hierdoor komt zijn muziek vaak terug in de film. Het is echter geen musical of ode aan de zanger, maar simpelweg iemand die onze hoofdpersoon inspireert. Omdat er tegenwoordig regelmatig films opgedragen worden aan grote zangers (Bohemian Rhapsody, Rocketman) zou het niet verrassend zijn geweest als het wel zo was, maar het maakt Last Christmas wel verfrissend. Het geeft de film net een extraatje, zonder het levensverhaal van een zanger er in toe te voegen.

Zoals je in de trailer kunt zien, heeft Kate het erg moeilijk gehad. Hierdoor is ze cynisch, chagrijnig en in principe nooit tevreden. Dat is logisch als je kijkt naar de dingen die haar zijn overkomen. Doordat ze door wil breken als zangeres, wat vaak heel lang duurt en waarvoor talloze audities gedaan moeten worden, blijft ze in de kerstwinkel werken, terwijl dat haar helemaal niet gelukkig maakt. Dit is wel realistisch vormgegeven, omdat veel mensen dezelfde audities doen en daardoor de kans klein is om gekozen te worden. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat Kate nog pessimistischer wordt, en zo blijft het doorgaan. Ze drinkt veel en eet ongezond, omdat het haar simpelweg allemaal niet zo veel kan schelen. Totdat ze Tom ontmoet!

De acteurs in deze film van Universal Pictures doen het uitstekend. Emilia Clarke bewijst maar weer dat ze veel verschillende rollen kan spelen, en zet Kate neer als een uniek, maar levendig karakter. Ook Tom, die gespeeld wordt door Henry Golding zet een sterk resultaat neer: een lieve, zorgzame en vrolijke man - zo eentje die we allemaal wel eens in ons leven kunnen gebruiken! Emma Thompson zelf speelt de moeder van Kate, die uit Joegoslavië komt en spreekt met een extreem accent. Hierdoor begrijpt ze niet altijd Engelse woorden, wat zorgt voor leuke en grappige scènes.

Last Christmas is een hartverwarmend kerstverhaal, met heerlijke muziek van George Michael en natuurlijk het nummer Last Christmas (gezongen door Wham!, bestaande uit George Michael en Andrew Ridgeley). Een absolute aanrader voor iedereen die houdt van kerstfilms, romantische komedies en drama’s!

Recensie: Last Christmas

Last Christmas

1  2  3  4  5

Regisseur Paulus Feig (Bridesmaids) en de met een Oscar bekroonde scenariste Emma Thompson (Bridget Jones's Baby) slaan de handen in elkaar voor een hartverwarmende romantische komedie, geïnspireerd op de onvergetelijke muziek van George Michael. Emilia Clarke (Game of Thrones) vertolkt Kate, als 'elfje' werkzaam in een winkel die het hele jaar door kerstspullen verkoopt. Kate is een pechvogel die steeds weer foute beslissingen neemt. Tot ze Tom (Henry Golding, Crazy Rich Asians) leert kennen, een doodbrave man met een mysterieus verleden die haar cynische wereldbeeld ter discussie stelt. Het koppel lijkt aanvankelijk niets met elkaar gemeen te hebben, maar soms moet je naar je hart durven luisteren... en moet je vertrouwen hebben.