Recensie: Luce RECENSIE

Recensie: Luce

In de film Luce volgen we de gelijknamige jongen. Hij is geadopteerd uit Afrika en staat bekend als de ideale zoon en de ideale student. Nadat Luce een essay inlevert over geweld vraagt zijn docente zich af wie Luce echt is en in hoeverre zijn traumatische jeugd hem tot een gevaarlijk iemand maakt.

Luce is een film in het genre drama en het is gebaseerd op een toneelstuk. De film heeft een paar interessante thema’s. Zo gaat de film over het denken in hokjes, identiteit, trauma, adoptie en racisme. Bovenal gaat de film over het begrip selffulfilling prophecy. Wat verwachten mensen van je? En is het gemakkelijker om die verwachtingen te laten uitkomen of er juist tegenin te gaan? Zoals Luce het in de film zo treffend zegt: “Mensen verwachten dat ik een heilige ben of een monster”. Echter, “The truth has many faces”.

De film Luce kenmerkt zich door scherpe en intrigerende dialogen. Luce slaagt er continu in om je aandacht vast te houden en de film te willen blijven volgen. Sommige zouden de film misschien vaag noemen, maar eigenlijk wordt je continu op het verkeerde been gezet. Je wilt als kijker te weten komen hoe het nu echt zit met Luce. Wat gaat er schuil achter deze charmante glimlach? Acteur Kelvin Harrison jr. speelt de rol van Luce fenomenaal. Hij schakelt briljant van naïef, grappig en charmant, maar weet je tegelijkertijd kippenvel te bezorgen. Ook Octavia Spencer, Naomi Watts en Tim Roth zijn zeer sterk in respectievelijk de docente en de adoptie-ouders.

Luce is een film met een boeiend verhaal en het zet de kijker aan het denken. De opbouw en structuur in de film is spannend en sterk. Het open einde draagt hier mooi aan bij. Dit is nu echt een film waar je dagen later nog over aan het piekeren bent. Is Luce nu een monster of is hij een heilige? Of, heeft de situatie hem aangezet om een monster te worden? Het enige minpunt van de film is dat wat er op school gebeurt en hoe de medewerkers daar handelen, erg onrealistisch is.

Al met al is Luce een psychologisch drama dat je niet snel loslaat en je duidelijk uitdaagt tot het vormen van een eigen mening over (voor)oordelen.

Recensie: Luce

Luce

1  2  3  4  5

Tien jaar geleden adopteerden Amy (Naomi Watts) en Peter Edgar (Tim Roth) hun zoon Luce uit Eritrea. De jonge Luce ontwikkelt zich, ondanks zijn moeilijke kinderjaren, niet alleen als een talentvolle atleet, maar ook als een modelstudent. Dan doet zijn leerkracht (Octavia Spencer) een alarmerende ontdekking over Luce en worden Amy en Peter geconfronteerd met het duistere verleden van hun zoon.