Recensie: Midway RECENSIE

Recensie: Midway

Na de aanval op Pearl Harbor is de strijd nog lang niet geleverd: hierna kwam de slag om Midway. In deze film van Lionsgate volgen we de luchtvloot van de Amerikaanse marine, maar ook de Japanse gezagvoerder. We weten wie er toendertijd gewonnen heeft, maar hoe is de slag precies verlopen?

Midway is een geweldige productie. De film pakt meteen je aandacht wanneer hij een aantal jaar vóór de Tweede Wereldoorlog laat zien; een Japanse admiraal voorspelt dat er een oorlog aan zit te komen wanneer hun handelsverdrag met Amerika in het nauw komt. Dan gaat de film over naar een paar jaar verder, en is de oorlog begonnen. De aanval op Pearl Harbor wordt kort in beeld gebracht. Dit was volledig schandalig, omdat Japan de oorlog nog niet officieel had verklaard aan Amerika. Door een vertraging in hun communicatie kwam de oorlogsverklaring te laat, en het was not done om aan te vallen voor je een oorlogsverklaring had gegeven. Daardoor is de slag om Pearl Harbor veel bekender, omdat er een enorme lading aan hing. Maar vlak na de aanval op Pearl Harbor werd de slag om Midway gestreden: een aanval waarbij de Japanners grote verliezen leiden. Daarom wordt in deze film van Lionsgate maar kort aandacht besteed aan Pearl Harbor, en gaat het verder over Midway. Dat is prima, want over Pearl Harbor is tenslotte al een film gemaakt.

Omdat het een slag is die vanuit de lucht gevoerd werd, is er eigenlijk geen man tot man gevecht te zien in Midway. Daarom is het minder bloederig dan de meeste oorlogsfilms, maar dat maakt het niet minder heftig. Heel veel levens zijn verloren gegaan in de oorlog, en het is bizar om er over na te denken dat er zoveel mensen gestorven zijn bij een enkele slag. Denk je dan eens in dat er nog veel meer van deze momenten geweest zijn! Wat een impact heeft de film dan!

Alles zit geweldig in elkaar. De acteurs spelen hun rollen voortreffelijk, en brengen alle emotie bijzonder goed over. Het verhaal is waargebeurd, dus er zal heus hier en daar iets aangedikt zijn, maar het feit dat het om echte gebeurtenissen gaat, maakt zoveel indruk! Het verhaal zoals het wordt vertolkt in de film zit goed in elkaar - de scènes lopen goed in elkaar over en op een goede en logische volgorde zijn ze aan elkaar geplakt. De CGI in de film is heel goed, want het lijkt alsof de film Midway gewoon helemaal gefilmd is, en er geen computers aan te pas gekomen zijn. Dat is pas goed; wanneer je niet kunt zien dat beelden niet echt zijn opgenomen. Ook draagt de muziek op gepaste wijze bij aan spanning en dergelijke.

Midway is een fantastische film en een absolute aanrader! Of je nu houdt van geschiedenis, (waargebeurde) oorlogsverhalen of actiefilms: Midway heeft het allemaal. Aan het einde is nog te zien wat er van de overlevende helden geworden is; dat is een mooie nagedachtenis aan deze mensen. Van begin tot eind een geweldige film!

Recensie: Midway

Midway

1  2  3  4  5

Pearl Harbor was slechts het begin..

De Amerikaanse marine weet zich te herstellen nadat de Japanners in december 1941 dachten de Amerikaanse vloot in Pearl Harbor geheel tot zinken te hebben gebracht. Met hun overgebleven vliegdekschepen gaan de troepen in juni 1942 opnieuw de keiharde strijd aan, dit keer om het strategische eiland Midway in de Stille Oceaan. Door middel van spionage en gewaagde oorlogstactieken weten de Amerikanen - die sterk in de minderheid waren - met de slag om Midway het tij van de oorlog te keren. Met o.a. Woody Harrelson, Ed Skrein, Luke Evans, Nick Jonas, Patrick Wilson en Mandy Moore.