Recensie: You seizoen 2 RECENSIE

Recensie: You - seizoen 2

De charmante, attente maar o zo gevaarlijke Joe Goldberg is terug. In dit tweede seizoen van de populaire Netflix-serie You wordt de draad direct weer opgepakt. Zo zagen we aan het einde van seizoen 1 nog dat het boek van Guinevere Beck was verschenen en dat niemand minder dan de mysterieuze Candace Stone de boekwinkel van Joe betreedt. Seizoen 2 gaat van start in Los Angeles en speelt zich dus niet langer af in New York. Joe wil namelijk opnieuw beginnen, hij laat alles achter zich. Hij zal zijn leven beteren, hij zal niet meer verliefd worden op zelfstandige ongedwongen vrouwen, hij zal niemand meer kwaad doen, hij zal een nette baan vinden. Maar kan hij wel zomaar ineens veranderen? En wat heeft hij te zoeken in Los Angeles?

Joe Goldberg lijkt op de vlucht en de makers van de serie vertellen maar mondjesmaat wat Joe in Los Angeles komt doen, wat de verhouding is tussen hem en Candace en of hij echt ineens genezen is van het seriemoorden. Hij blijft een mysterie. Maar zo ‘genezen’ lijkt hij nog niet zodra de kijkers alweer een glazen kooi in zijn gehuurde garagebox opmerken. En voor je het weet heeft Joe weer een man opgesloten wiens identiteit hij ook nog als het ware steelt. Ook duurt het niet lang voordat hij weer verliefd wordt. Toch is dit seizoen weer compleet anders dan het vorige, zit het boordevol verrassingen, plot twists en duistere zaken. Want misschien is hij toch veranderd, want wat doet hij uiteindelijk met de opgesloten man? Je wil het in ieder geval weer graag geloven.

De echte kracht van de serie You en wat Kevin Rodney Sullivan zo ontzettend goed weet te vertellen is de tegenstrijdige kanten van het hoofdpersonage. Als kijker wil je dolgraag de goede kant zien van Joe, of zoals hij in dit tweede seizoen door het leven gaat: Will Bettelheim. Hij lijkt lief, behulpzaam, belezen, doorsnee en de perfecte buurman. Hij helpt zijn buurmeisje (vergeet ook niet het jongetje uit seizoen 1), hij wil degenen die hij liefheeft in zijn nabije omgeving beschermen. Alleen juist daar gaat het mis. Joe lijkt zo ontzettend slim en onschuldig. Maar emotioneel intelligente mensen kunnen tegelijk ook een van de gevaarlijkste manipulators zijn. Joe cq Will is geen antiheld, maar een regelrechte schurk. Door Sullivan, zijn schrijversteam en door acteur Penn Badgley is dit personage gewoonweg meesterlijk ontwikkeld. Maar vergeet niet zijn intelligente tegenspeelsters. Want nieuwe slachtoffers weet Joe te vinden, hoewel hij dit keer oprecht lijkt te proberen om Love Quinn, gespeeld door Victoria Pedretti, op afstand te houden. Love denkt daar anders over en Joe geeft zich toch aan zijn ‘bad habbits’ over. Zonder enige spoilers te geven mag zeker even genoemd worden dat Love een diepgaander personage is dan ze in eerste instantie lijkt, meesterlijk gespeeld door Pedretti.

Erg sterk in dit tweede seizoen van You zijn de verschillende verhaallijnen van verschillende personages die als een rode draad door de afleveringen lopen. Zo is er veel aandacht voor de huisbazin, haar zusje en ook de tweelingbroer van Quinn. Ook het verleden van Joe wordt iets meer uit de doeken gedaan, zodat de kijkers een mening kunnen vormen over hoe Joe is geworden zoals hij is. En voor Candace en wat er tussen deze twee personen is gebeurd is ook nog een speciale rol weggelegd. Dit keer lijkt zelfs Joe gemanipuleerd te worden, hoewel een stuk opzichtiger dan hij zelf doorgaans te werk gaat. Hoewel herkenbare elementen van seizoen 1 ook weer hier voorkomen, is dit seizoen toch weer ook erg verrassend.

Joe is dan wel zo intelligent en sluw, maar ook hij kan zijn eigen leugens niet meer bijhouden. Is hij minder oplettend geworden of zijn omgeving slimmer? Zijn identiteit kan hij niet langer verbergen en zijn ‘ware aard’ lijkt zelfs onthuld te worden. Wat willen de makers van de serie hiermee vertellen? Soort zoekt soort? We zullen het volgend jaar gaan zien in het derde seizoen dat al is aangekondigd. Niet verrassend, aangezien de laatste aflevering van dit seizoen eindigde met een cliffhanger. Gaat het weer allemaal opnieuw gebeuren? De meningen over de laatste scène zullen ongetwijfeld verdeeld zijn onder de kijkers. Een ‘gaan we weer’ zal zeker niet een uitgesloten gedachte zijn.

Recensie: You - seizoen 2

YOU - Seizoen 2

1  2  3  4  5

YOU seizoen 2 zal gebaseerd zijn op het vervolgboek Hidden Bodies van Caroline Kepnes. Joe gaat verhuizen naar Hollywood, Los Angeles. Hier wil hij een heel nieuw leven opbouwen, zodat hij alles wat er gebeurt is achter zich kan laten. Maar of hij zijn verleden echt achter zich kan laten is nog maar de vraag. Het onderzoek naar de dood van Peach Salinger (Shay Mitchell) gaat gewoon door. De privédetective die is ingehuurd door de familie Salinger om de ‘zelfmoord’ van Peach te onderzoeken, vertrouwt het verhaal over Dr. Nicky niet. Kan Joe de waarheid blijven verhullen?