Recensie: New Amsterdam - Seizoen 1 RECENSIE

Recensie: New Amsterdam - Seizoen 1

Er zijn vele ziekenhuisseries in de omloop. Grey’s Anatomy is hiervan één van de bekendste namen. Dan is het nog eens extra lastig om een serie over een ziekenhuis te maken, dat al nog niet eerder is gedaan. Bijzonder genoeg weet New Amsterdam een unieke stempel te creëren op dit al overvolle genre.

‘Dit verhaal is afkomstig vanuit een inspiratie van het oudste ziekenhuis van Amerika en de bijzondere directeur, die een geheel andere visie op het ziekenhuis loslaat. Meer gericht op menselijkheid en bijzondere zorg en minder op geld en bureaucratie. Het verhaal draait om de charismatische Dr. Max Goodwin die er alles aan doet om het ziekenhuis succesvol te maken en zijn medewerkers een prettige werkomgeving te bieden. Dit is al een complexe taak en helemaal wanneer Max zelf dodelijk ziek is.’

Max Goodwin is zelf al een heel charismatisch personage, dat moeiteloos de harten van zijn kijkers veroverd. Aan de ene kant wil hij het beste voor zijn (directe) omgeving. Aan de andere kant is hij impulsief en neemt rigoureuze beslissingen. Dit wordt hem door zijn bazen en zijn collega’s niet altijd in dank afgenomen. Maar dit maakt ook dat het verhaal rondom dit bijzondere ziekenhuis, dat naast gewone patiënten ook gevangenen behandeld. Wat je dan krijgt, is een kleurrijke groep personages, zowel behandelaren als patiënten.

Niet alleen Max, maar ook andere persoonlijkheden, zoals het hoofd van de eerste hulp, een hart en kankerspecialist en iemand die zich richt op het behandelen van psychiatrische zieken hebben elk wel iets sympathieks en maken ook een eigen worstelingen mee. Zoals verslaving, de zin van het leven, het verwaterde contact met één van de kinderen en het hebben van een ernstige ziekte. Wat juist New Amsterdam zo toegankelijk maakt, is het bespreekbaar maken van de problematiek van alledag. Ook het feit dat Max zelf een ernstige ziekte blijkt te hebben, en hierbij zowel de rol van patiënt en van directeur speelt, maakt het verhaal rondom New Amsterdam nog extra aangrijpend. En het einde van seizoen is een echte cliffhanger, waarbij je het gevoel krijgt, dat je het tweede seizoen echt moet gaan zien.

New Amsterdam is een frisse nieuwe ziekenhuisserie vol sympathieke personages, dat zeker een toevoeging is voor het toch al overvolle genre. Zeker gaan kijken als je een liefhebber van series zoals Grey’s Anatomy en Code Black.

Recensie: New Amsterdam - Seizoen 1

New Amsterdam - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Geïnspireerd door het oudste ziekenhuis in Amerika, dit unieke medische drama volgt de briljante en charmante Dr. Max Goodwin (Ryan Eggold, The Blacklist), de instelling haar nieuwste medische directeur die erop uit gaat de bureaucratie te verscheuren en buitengewone zorg te verlenen. Dr. Goodwin, die geen nee als antwoord accepteert, moet de status quo verstoren en bewijzen dat hij er alles aan zal doen om dit onderbemande, ondergefinancierde en ondergewaardeerde ziekenhuis — het enige ter wereld waar het mogelijk is Ebola patienten, gevangen van Rikers en de president van de Verenigde Staten onder één dak te behandelen– nieuw leven in te blazen en het in ere te herstellen.