Recensie: The Witcher seizoen 1 RECENSIE

Recensie: The Witcher

Geralt of Rivia, beter bekend als The White Wolf, reist over het Continent als monsterjager. Yennefer of Vengerburg groeit op als een misvormd kind met krachten die ze zelf niet begrijpt. Pinses Cirilla verliest haar grootmoeder, de koningin van Cintra, en daarmee de enige houvast die ze had in haar jonge bestaan. Het leven van deze drie kunnen op het eerste gezicht niet verder uit elkaar liggen. Toch worden ze door wrede omstandigheden verweven in een noodlot dat koninkrijken te boven gaat, en families uit elkaar scheurt.

Hij is er eindelijk! De langverwachte Netflix Original serie van The Witcher. Wie wreef zich niet even in de handen toen ze zagen dat Henry Cavill (Man of Steel, Justice League) zich zou gaan inzetten als Geralt of Rivia. Als superfan rustte hier een hele zware last op zijn schouders. Elk detail moest precies goed zijn, van het uitgebreide landschap van het Continent, tot de kostuums en de magie die zich door het verhaal heen spreidt. Als je fan bent van de games of van de boeken zul je dan ook volledig voldaan dit seizoen verslinden.

We beginnen met een knal. Geralt is in gevecht met het eerste monster van het seizoen. De donkere achtergrond en grimmige sfeer nadat hij als overwinnaar uit het gevecht komt zetten de toon voor de hele show. Soms lijkt dit bijna als animatie over te komen, even net iets te overdreven. Maar dit is juist een teken dat de show trouw is aan de stijl van de boeken. Hierdoor is dit ook niet hinderlijk, maar draagt het juist bij aan de geloofwaardigheid van The Witcher. Alles wijst op pure overgave aan het genre.

Als je niet bekend bent met de boeken wordt de verhaallijn op een gegeven moment wat wazig. Vanaf aflevering 4 komen er bepaalde fragmenten voorbij waardoor je de eerste hint krijgt dat niet alles helemaal synchroon loopt. Vanaf aflevering 5 zit de vaart er weer in en vallen de eerste puzzelstukjes op hun plaats, waardoor de eerste helft van het seizoen een hele andere lading krijgt. Als je dan aan het einde van The Witcher (rond aflevering 7) uiteindelijk doorkrijgt wat er aan de hand is kun je niet anders dan even zuchten om hoeveel leed er uiteindelijk voorkomen had kunnen worden.

De hoofdpersonages, Geralt, Yennefer en Ciri, zijn ontzettend goed gecast. Anya Chalotra (Yennefer) lijkt zo uit de game te zijn gestapt. Haar karakteristieke paarse ogen en hooghartige houding, in combinatie met een flinke dosis vechttechnieken zijn volledig in stijl van de machtigste tovenares van het Continent. Freya Allan (Ciri) is een jongere versie van de prinses in de game, maar is door haar lichte haar een perfecte vertolking van The Lion Cub of Cintra. Geralt (Henry Cavill) heeft al het stoïcijnse van de monster jager, maar de onderliggende morele dillema’s. Ook de karakters die je maar één keer tegenkomt in The Witcher zijn fijn om naar te kijken. Kijk naar een Jaskier, die met zijn goofy personage de harten stal van talloze mensen over de hele wereld. Zijn hit Toss a Coin to your Witcher is al tientallen malen gecoverd, en blijft in je hoofd hangen als een irritante wesp (die je eigenlijk toch wel lief vindt).

Al met al, een aanrader! The Witcher is trouw in zijn details, maar heeft een eigen draai aan het verhaal gegeven, waardoor nieuwe en oude fans met smaak dit seizoen kunnen bingen. Op naar 2021, wanneer het nieuwe seizoen uitkomt!

Recensie: The Witcher

The Witcher - Seizoen 1

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

The Witcher, gebaseerd op de gelijknamige fantasy boeken, is een episch verhaal over familie en het lot. Geralt of Rivia, een eenzame monsterjager, probeert in een wereld waar de meeste mensen slechter zijn dan beesten, zijn plek te vinden. Het noodlot brengt hem bij een machtige magiër en een jonge prinses die een gevaarlijk geheim met zich meedraagt. De drie zijn aan elkaar overgeleverd om hun weg door het onheilspellende ‘Continent’ te vinden.

Bekijk hieronder de trailer: