Recensie: The Stranger - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: The Stranger - seizoen 1

In de Netflix-serie The Stranger volgen wij het leven van hoofdpersonage Adam Price en zijn gezin. Adam leeft een op het eerste gezicht perfecte leventje met zijn echtgenote Corinne en twee zonen in een buitenwijk. Wanneer een onbekende vrouw hem op een dag vertelt dat Corinne geheimen heeft en dat ze haar miskraam in scène had gezet, blijkt dit de start van een reeks vreemde gebeurtenissen. Corinne verdwijnt, een naakte jongen wordt bewusteloos aangetroffen in het bos, geld blijkt gestolen uit de clubkas... De politie start een onderzoek naar de verdwijning van Corinne. Even later wordt de beste vriendin van rechercheur Johanna Griffin vermoord en verandert het hele onderzoek in een persoonlijke strijd.

The Stranger is gebaseerd op het boek van thrillerauteur Harlen Coben. Vaak blijft een boek telkens dat tikkeltje beter dan de verfilming en dat is ook hier het geval. Desondanks triggert de serie je en blijf je aflevering na aflevering kijken.

Vanaf de eerste aflevering wordt de spanning opgebouwd, met dank aan de ontmoeting tussen Adam en 'the stranger'. Deze onbekende vrouw wordt vertolkt door Hannah John-Kamen. In het begin is ze gehuld in een waas van mysterie. Steevast een pet op haar lange haren. Verdwijnt even snel als ze tevoorschijn komt. Je verwacht te weten te komen dat ze deel uitmaakt van een grote organisatie. Helaas is het een minder spannend plot en blijken haar drijfveren louter persoonlijk en nogal voorspelbaar te zijn. Naarmate de serie vordert, verdwijnt het mysterie rond 'the stranger'. De overgang naar de gekwelde jonge vrouw gebeurt nogal bruusk.

Omdat er vanaf de verdwijning van Corinne allerlei dingen tegelijk gebeuren, is het regelmatig moeilijk om de verschillende verhaallijnen te volgen. Zo wordt er plots een lichaam gevonden, verstopt in de muren van een oud huis. Dit heeft geen meerwaarde voor de serie. Integendeel, daardoor komt het verhaal eerder chaotisch over.

Het is boeiend om te merken dat alle geheimen uit The Stranger van het internet komen. Niets is veilig in de handen van een getalenteerde hacker. Dit geeft de serie een hedendaagse kant. Er wordt niet verder ingegaan op deze beschikbaarheid van gegevens op het internet.

Hoewel de verhaallijnen in de serie ongeordend op je afkomen, slaagt The Stranger erin je mee te trekken en blijf je kijken tot het einde.

Recensie: The Stranger - seizoen 1

The Stranger - seizoen 1