Recensie: Stargirl RECENSIE

Recensie: Stargirl

Leo is een doodnormale puber die eigenlijk heel doorsnee is, behalve dan de uitbundige stropdassen die hij graat. Wanneer er een nieuwe studente verschijnt op zijn school, raakt hij in de ban van dit bijzondere meisje. Ze heet Stargirl, speelt de ukelele en begaan met iedereen.  Al gauw zet ze de school, en het hoofd van Leo, op zijn kop.

De film Stargirl, die te zien is op Disney+, is een verfilming van het gelijknamige boek van Jerry Spinelli. Het is een young adult uit het jaar 2000, en nu dus verfilmd. De film blijft vrij trouw aan het boek, al is het wel wat aangepast aan het moderne, digitale tijdperk. Alhoewel het plot van Stargirl vrij duidelijk lijkt, is niets minder waar. Dit is dan ook waarom Stargirl twee sterren krijgt. Want waar gaat deze film eigenlijk over? Er gebeuren allerlei dingen, maar tegelijkertijd gebeurt er ook niks. Het kost moeite om je aandacht bij deze film te houden en niet af te dwalen. Dit geldt ook voor het genre van de film. Is het nu een komedie, een drama of vanwege enkele liedjes een musical? Het is een film voor alle leeftijden, dus logisch dat het plot simpel is, maar je zou toch iets meer mogen verwachten van het verhaal en de opbouw. De gemiddelde animatiefilm heeft meer verhaal en diepgang.

Toch zal deze film voor velen (kinderen misschien?) wel aantrekkelijker zijn, met name vanwege Grace VanDerWaal als Stargirl. Ze heeft die vibe van "the girl next door", lief en schattig. Het personage van Stargirl heeft daarbij een magisch tintje, bijna engel-achtig, mede door haar kleurrijke outfits. Ze is over the top charmant en dromerig. Stargirl leert kijkers dan ook de mooie, tijdloze les dat je jezelf niet anders moet voordoen, maar dat je jezelf moet omarmen. Het contrast tussen haar en Leo is erg duidelijk, hij wil dat ze zich aanpast aan de rest, dat ze meer opgaat in de massa. Het onderliggende thema van de film is dus helder, maar jammer genoeg niet zo goed uitgewerkt.

Alhoewel de hoofdrol van Leo gespeeld wordt door Graham Verchere, siert Grace VanDerWaal de filmposter. Zij speelt de bijzondere rol van Stargirl. In Nederland is dit half Nederlandse meisje vrij onbekend, maar ze heeft in Amerika ieders harten al gestolen toen ze het 11e seizoen van America's Got Talent won met haar zang, vrolijke liedjes en natuurlijk haar ukelele. Misschien is dat waarom Stargirl dan toch redelijk lovende recensies krijgt? Wat dat betreft lijkt de film perfect op het personage van Stargirl zelf. Ze is bijzonder, uniek en tegelijkertijd een beetje vreemd, maar ze heeft toch iets aantrekkelijks. In ieder geval voor vele kijkers, want een vervolg is al aangekondigd.

Recensie: Stargirl

Stargirl

1  2  3  4  5