Recensie: The Willoughbys RECENSIE

Recensie: The Willoughbys

De familie Wiloughby bestaat uit twee ouders en vier kinderen: de oudste Timothy, de tweeling Barnaby A en Barnaby B en zusje Jane. Alhoewel de kinderen samen heel hecht zijn, geven hun ouders niks om de kinderen. De vier kinderen besluiten op een dag dat ze beter af zouden zijn zonder ouders, en ze smeden een vindingrijk plan om hun ouders te lozen.

The Willoughbys is een Canedese komedie- en animatiefilm, gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Lois Lowry. Het verhaal gaat over een vrij excentrieke familie en doet daarmee een beetje denken aan The Addams Family. Ook de stijl van de film doet een beetje hieraan denken qua visuele vormgeving. Zo ook de het huis waarin de familie Willoughby woont. De film ziet er kwalitatief goed uit en er is aandacht besteedt aan de details. Ook de stemmen van de cast passen mooi bij het beeld en passen goed bij de personages.

Alhoewel het plot van de film in eerste instantie leuk klinkt en in de eerste 10 minuten duidelijk naar voren komt (met behulp van de mysterieuze kat als verteller van het verhaal), verliest de film al snel het overzicht. Alle scenes gaan in een rap tempo en voelen al gauw wat gehaast. Dit geldt ook voor de personages. De ouders zijn qua humor erg flauw en worden al gauw irritant. De vier kinderen zijn op zich erg leuk, maar ook zij worden door alles eromheen chaotisch en druk. Daarnaast lijkt het plot van de film af en toe te veranderen, waardoor The Wiloughbys de kern van de film verliest. Het resultaat is een film die van de hak op de tak gaat.

Zoals gezegd is deze film gebaseerd op een kinderboek, al schijnt het daar redelijk veel van af te wijken. Het is geen kindvriendelijk verhaal, in ieder geval niet in de film. Er wordt wat lacherig gedaan over een serieus thema als kindermishandeling- en verwaarlozing en de organisatie voor weeskinderen wordt op een vrij freaky en duistere manier gepresenteerd. Waar De Addams Family ook niet het beste ouderschap laat zien, maar wel de juiste toon weet te raken qua humor, slaat deze film de plank mis.

The Wiloughbys is een film die zeker bijzonder eigenzinnig is, maar helaas geen echte aanrader.

Recensie: The Willoughbys