Recensie: Unorthodox RECENSIE

Recensie: Unorthodox

De miniserie Unorthodox vertelt het verhaal van Esther Shapiro, een jonge vrouw die opgroeit in de ultraorthodoxe wijk Williamsbrug in Brooklyn, New York. Op een dag vlucht ze weg. Weg uit haar gearrangeerd, liefdeloos huwelijk en weg uit de strenge, religieuze gemeenschap. Ze vlucht naar Berlijn om daar een nieuw leven op te bouwen. Wanneer haar vlucht ontdekt wordt, blijft dit niet zonder gevolg. Haar gemeenschap doet er alles aan om haar terug te vinden en opnieuw naar huis te brengen.

Unorthodox is een dramaserie van slechts vier afleveringen, elk een vijftigtal minuten lang. Ondanks het gegeven dat het zo een korte serie is, zijn de makers erin geslaagd om een nauwkeurig en realistisch beeld neer te zetten van de ultraorthodoxe joodse gemeenschap. Dit is mede te danken aan het feit dat een van de hoofdpersonages, Jeff Wilbusch, zelf uit een dergelijke gemeenschap komt. Er werd tevens veel aandacht geschonken aan de gebruiken binnen deze cultuur, wat mooi in beeld komt tijdens het traditioneel huwelijk van Esther Shapiro met Yanky Shapiro. Daarnaast zijn de makers tot het uiterste gegaan op vlak van make-up en kostuums. Alle mannen hebben peies, de lange pijpenkrullen voor de oren, en dragen de typische gewaden. Het fragment waarin Yanky Shapiro en Moishe Lefkovitch, vertolkt door acteur Amit Rahav en Jeff Wilbusch, bidden in hun hotelkamer is fascinerend en komt erg waarheidsgetrouw over.

De hoofdpersonages worden vertolkt door onbekende acteurs. Shira Haas vertolkt de rol van Esther Shapiro en ze doet dit met verve. Ze straalt wanhoop uit wanneer haar huwelijk niet blijkt te zijn wat ze verwacht had. Ze straalt opluchting uit wanneer ze zich in het meer laat zakken... Wanneer de actrice lacht, licht haar volledige gezicht mee op. Als kijker vergeet je dat ze acteert, wat een kunst is.

Het verhaal verloopt onvoorspelbaar. Het komt een tikkeltje onrealistisch over. De grote plas oversteken en daar direct jouw plaats vinden tussen een groep studenten lijkt een beetje utopisch...

Enkele weken na het lanceren van de miniserie Unorthodox heeft Netflix de aflevering Making Unorthodox gelanceerd. Hierin leggen de makers van de reeks uit hoe het verhaal tot stand is gekomen, de kostuums met zorg werden gemaakt etc. Dit beeld achter de schermen is een leuk extraatje.

Unorthodox is een dramaserie die je een unieke kijk in een erg gesloten gemeenschap geeft. In combinatie met de knappe acteerprestaties zeker de moeite waard om te bekijken.

Recensie: Unorthodox

Unorthodox