Recensie: The Umbrella Academy - seizoen 2 RECENSIE

Recensie: The Umbrella Academy - seizoen 2

De geadopteerde Hargreeves' zijn ontsnapt aan de Apocalyps die Vanya veroorzaakte, maar daar houdt hun geluk dan ook op. Ze zijn allemaal in de jaren '60 terecht gekomen, alleen niet allemaal in hetzelfde jaartal... Nummer Vijf gaat iedereen weer opzoeken omdat hij erachter is gekomen dat het einde van de wereld hen gevolgd is. Zal het ze nog een keer lukken om de Apocalyps te voorkomen, of er in ieder geval aan te ontsnappen?

Wat een einde van het eerste seizoen! We moesten tot onze grote frustratie maar afwachten wat er is gebeurd. Was het Nummer Vijf gelukt om zijn broers, zussen en zichzelf te redden? Gelukkig pakt de eerste aflevering van seizoen 2 dit meteen op; je ziet waar en wanneer de leden van de Umbrella Academy beland zijn. Vanya, die in de laatste aflevering van seizoen 1 de maan opblies en zo de Apocalyps veroorzaakte, heeft last van geheugenverlies en weet niet waar ze vandaan komt. Het enige wat ze nog weet, is haar naam. Gelukkig is ze bij een gezin terecht gekomen waar ze mag blijven, ook al was hun ontmoeting niet bepaald hartelijk. Niet iedereen gelooft echter dat Vanya zich niets meer herinnert. Luther vecht voor zijn geld, Allison vecht ervoor om hetzelfde behandeld te worden als blanke mensen. Diego is opgenomen in een instituut, omdat hij erop gebrand is om de moord op J.F. Kennedy te voorkomen. Niemand gelooft zijn verhaal natuurlijk, omdat hij de waarheid spreekt, die te gek voor woorden is. Klaus heeft een heuse cult opgericht, terwijl hij Ben nog altijd met zich meeneemt als een soort geesten schaduw. En Nummer Vijf? Die baalt er ontzettend van dat hij de groep niet bij elkaar heeft kunnen houden en gaat naar iedereen op zoek om het einde van de wereld - opnieuw - te voorkomen. En tot zijn irritatie blijft De Manager (the handler) ook maar terugkomen. Met nieuwe, interessante personages gebeurt er in ieder geval genoeg in seizoen 2 van deze Netflix Original!

The Umbrella Academy bestaat ook in het tweede seizoen uit 10 ijzersterke afleveringen. Doordat we de personages al kennen hebben ze veel meer diepgang en gaan ze zich persoonlijk ontwikkelen op een interessante manier. Vooral Luther, die in het eerste seizoen nog geen levenservaring had, komt los. Dit zorgt voor grappige momenten in de afleveringen en daarnaast wordt hij leuker om naar te kijken. Ook Klaus is erg veranderd, vooral omdat hij gestopt is met drinken. Voor het grootste deel van de tijd, in ieder geval. Ben, de broer die al jaren geleden is overleden, is nog steeds bij hem en krijgt in seizoen 2 een grotere rol. Voor iedereen die benieuwd was naar zijn personage is dat een echte aanwinst. Nog steeds wordt niet helemaal duidelijk hoe hij overleden is, dat blijft een mysterie. Doordat de personages zich ontwikkelen blijft de serie verrassend en heb je niet het gevoel dat je weer hetzelfde ziet. Nummer Vijf gedraagt zich ook echt als een oude man in het lichaam van een dertienjarige, wat zowel hilarisch als frustrerend is.

De fantasie van de makers is zeker niet minder geworden. Pogo is helaas dood, maar buitenaardse wezens en een goudvis met een mensenlichaam onder zijn vissenkom komen ervoor in de plaats. Weer is niets te gek en dat maakt The Umbrella Academy nog beter dan het al was.

Omdat de broers en zussen in het verleden beland zijn, komen ze 'oude´ bekenden tegen. Zo ontmoeten ze hun vader, die te maken lijkt te hebben met de dood van president Kennedy, al ontkent hij dit natuurlijk. Ook een jonge Pogo en de vrouw waarop de robot moeder die ze kennen gebaseerd is, komen voor in dit seizoen. Alle afleveringen gaan weer over het veranderen van de tijdlijn, dit keer aan een heuse gebeurtenis gekoppeld. De moord op J. F. Kennedy wordt in iedere aflevering wel aangekaart en vooral Diego is er op gebrand om deze verschrikking te voorkomen. Doordat een historisch moment gebruikt wordt lijkt het allemaal echter en voelt het aan alsof er meer op het spel staat dan in het eerste seizoen. Je weet natuurlijk dat het maar een serie is, maar je wordt meegesleept in het verhaal en wil het liefst alle afleveringen achter elkaar bekijken.

The Umbrella Academy is zo mogelijk nog beter geworden en een absolute aanrader voor iedere fan van het eerste seizoen, maar ook voor mensen die van fantasy, mysterie, humor, nostalgische muziek en een goede verhaallijn houden. Voor iedereen, dus!

Met een einde dat zeker ruimte overlaat voor een derde seizoen hopen we heel erg dat Netflix hier snel aan gaat werken!

The Umbrella Academy - Seizoen 2

1  2  3  4  5