Recensie: The Report RECENSIE

Recensie: The Report

Daniel J. Jones doet onderzoek naar, en schrijft een gigantisch rapport over het mishandelen en vernederen van gevangengenomen leden van Al Qaida. Veel van de informatie is in de doofpot gestopt, maar er komen steeds meer gruwelijke daden aan het licht. Bijna iedereen heeft het na jarenlang onderzoek opgegeven, maar Dan blijft erbij. Hij wil gerechtigheid voor de daden die de CIA op zijn geweten heeft.

The Report is een film die in 2019 uitgekomen is. Hij is gebaseerd op ware gebeurtenissen en brengt een zwart hoofdstuk uit de geschiedenis van de USA aan het licht. Gevangengenomen mensen werden mishandeld op gruwelijke manieren: het meest bizarre voorbeeld daarvan is het 183 keer waterboarden van een man. Daarnaast werden er mensonterende dingen met deze mensen gedaan. Het rapport is de wereld in gekomen - The Report vertelt het schokkende verhaal over de ontdekkingen die gedaan zijn.

Omdat de hele film over het rapport gaat, is politiek een ontzettend groot deel van het verhaal. Dat is logisch, natuurlijk. Echte nieuwsberichten zijn gebruikt in de film om hem kracht bij te zetten en er wordt gesproken over echte personen, zoals president Bush en later president Obama. Zij zijn dan wel niet te zien in The Report (als je nieuwsberichten op de achtergrond niet meetelt), maar veel andere personen die een rol gespeeld hebben in het schandaal zijn gecast en neergezet in het verhaal.

Adam Driver speelt de rol van Dan Jones. Je proeft de frustratie, het ongeloof en de woede van de hoofdpersoon, wat ontzettend logisch is. Zijn acteerprestaties zijn geweldig en maken de film indrukwekkend om te bekijken. Ook de andere acteurs zijn geloofwaardig en zitten goed in hun rollen.

Het nare van het verhaal is, dat je ergens nog wel kan begrijpen wat men probeert te bereiken met het mishandelen van gevangenen. Zoveel Amerikaanse mensen zijn om het leven gekomen bij de aanslag op 11 september 2001, en men wil er bijna letterlijk alles aan doen om te voorkomen dat zoiets nog eens voorkomt. Zelfs het martelen van medemensen is een optie. Er is geen manier om goed te praten wat er is gebeurd, dat zeker niet. Toch zetten de acteurs het zo neer, en zijn ze er zo van overtuigd dat ze er goed aan doen, dat het een moment lang moeilijk is om het ze kwalijk te nemen. Dat is een sterk punt aan The Report, omdat alle personages overtuigd zijn van hun gelijk en allemaal achter hun standpunt staan. Er wordt geen gebruik gemaakt van halfslachtige argumenten die de andere partij plots van gedachten doen veranderen, wat regelmatig in films gebeurt.

Het is bijna niet te geloven dat Dan Jones er praktisch alleen voor heeft gestaan om de gruwelijke daden boven water te halen. Het heeft jaren gekost voordat er iets gedaan kon worden. Als je er op die manier over nadenkt, dat een aantal mensen hier vijf jaar lang aan gewerkt heeft en nog niets bereikte, is het ook wel logisch dat ze iets anders wilden gaan doen. Dit zorgt ervoor dat Dan Jones nog meer geprezen zou moeten worden, omdat hij zo hard zijn best heeft gedaan. Het waargebeurde aspect van de film is indrukwekkend en maakt hem zoveel krachtiger.

The Report is een uitzonderlijk inzichtelijke film, die voor veel mensen echt de moeite waard is om te bekijken. Let er wel op dat er ook op het scherm mensen gemarteld worden. De wetenschap dat dit echt gebeurd is, maakt het nog wat heftiger om naar te kijken. Daardoor is de film wellicht niet voor alle kijkers geschikt, en als je hier gevoelig voor bent, is het beter om The Report niet te zien. Wanneer je geïnteresseerd bent in het verhaal en de geschiedenis rondom dit rapport, is het absoluut een must see!

Recensie: The Report

The Report

1  2  3  4  5