Recensie: The Fanatic RECENSIE

Recensie: The Fanatic

Moose is de allergrootste fan van acteur Hunter Dunbar en kan niet wachten tot hij eindelijk zijn handtekening krijgt. Als Moose net pech heeft en geen handtekening kan scoren, besluit hij op te zoeken waar de acteur woont en hem te confronteren. Dunbar is hier niet blij mee en probeert duidelijk te maken dat hij nooit meer terug moet komen. Maar 'nee' is geen optie wat de autistische Moose betreft, en hij wil zijn idool duidelijk maken dat hij echt wat vriendelijker tegen zijn fans moet zijn.

John Travolta speelt de uiterst ongemakkelijke en autistische hoofdpersoon Moose. Hij is weg van films en vooral degenen waarin zijn grote held Hunter Dunbar speelt. Hij kent al zijn films van voor tot achter en is dan ook super blij als blijkt dat de acteur vlakbij hem een signeersessie doet. Na een uur in de rij gestaan te hebben, is het eindelijk zo ver... En dan wordt Hunter weggeroepen. The Fanatic laat zien hoe Moose besluit op te zoeken waar hij woont en daar zijn handtekening te vragen. Logischerwijs stuurt Hunter Dunbar hem weg, omdat het nogal bizar is en een inbreuk op zijn privacy. Hij had het misschien wat vriendelijker kunnen brengen, maar de obsessie bij Moose blijft. Hij vindt een manier om in het huis van de acteur te komen en maakt foto's met hem terwijl hij slaapt. Maar: Moose is allesbehalve een stalker! Dat blijft hij tegen iedereen vertellen, ondanks dat veel mensen hem zo noemen. Het frustreert de man en hij begrijpt niet waarom men niet ziet hoeveel hij van Dunbar houdt. Dit zorgt ervoor dat je medelijden met Moose krijgt, ook al gedraagt hij zich absurd. Hij kan er niets aan doen dat hij zo is, maar je begrijpt ook waarom anderen zich aan hem storen of hem pesten.

Het beste aan The Fanatic is het personage van Moose. John Travolta brengt het ongemak, onbegrip en de obsessie van de man zo goed naar voren, dat je bijna niet doorhebt dat het Travolta is. Zijn manier van doen en bewegen zien er geloofwaardig uit zoals je dit ook wel eens bij autistische mensen ziet. Hunter wordt gespeeld door Devon Sawa. Zijn frustratie met de man die hem stalkt is heel overtuigend en ook begrijpelijk.

Het verhaal zelf is oké bedacht, al laat de uitwerking wat te wensen over. De film duurt nog geen anderhalf uur, maar dan is het wel goed geweest. Het tempo ligt niet hoog en dat is jammer. Wel ben je benieuwd wat Moose gaat doen, maar verder is het niet de beste thriller.

The Fanatic is geregisseerd door de zanger van Limp Bizkit. Zoals te verwachten viel is er dus ook muziek van Limp Bizkit te horen in de film, wat op zich een leuke toevoeging is wanneer je weet wie de regisseur is.

Het acteerwerk is vooral wat The Fanatic overeind houdt. Hij duurt niet lang, maar zou ook niet langer moeten duren. Het verhaal zelf is niet super uitgewerkt en de film geen must see, maar John Travolta als Moose heeft het derde hartje voor de film verdient.

Recensie: The Fanatic

The Fanatic

1  2  3  4  5

De autistische straatartiest Moose (John Travolta) is een enorme filmfan, vooral van zijn favoriete actieheld Hunter Dunbar (Devon Sawa). Als het moment om zijn idool om een handtekening te vragen in het water valt, schakelt hij de hulp van paparazzifotograaf Leah in. Zij weet namelijk precies weet hoe je het woonadres van een beroemdheid achterhaalt. En hoewel de pogingen van Moose om contact te krijgen met Dunbar in het begin onschuldig zijn, begint zijn gedrag steeds meer vormen van stalking aan te nemen. Hij doet er alles aan om contact met Dunbar te leggen. En elke keer als Dunbar dit afwijst neemt zijn obsessie toe. Wanneer het Moose lukt om het huis van de filmster binnen te dringen beseft Dunbar pas waartoe Moose is staat zou kunnen zijn….