Recensie: Enola Holmes RECENSIE

Recensie: Enola Holmes

Enola is het jongere zusje van Sherlock en Mycroft Holmes. Haar broers zijn al lang uit huis en ze kennen elkaar amper. Samen met haar moeder vermaakt Enola zich prima. Ze doet spelletjes, vooral woordspellen, genieten van elkaars gezelschap en doen alles samen. Wanneer Enola 16 wordt is haar moeder opeens verdwenen. Ze wil koste wat het kost te weten komen waar haar moeder naartoe is gegaan, en hierbij komt de intelligentie die ze als lid van de Holmes-familie heeft, heel goed van pas.

Enola Holmes is een Netflix Original film met in de hoofdrol Millie Bobby Brown, die vooral bekend is van haar rol als Eleven in de Netflix serie Stranger Things. Zij is echter niet de enige bekende persoon die in de film speelt: Henry Cavill (Man of Steel), Sam Claflin (Me Before You) en Helena Bonham Carter (Harry Potter) spelen respectievelijk de broers en moeder van Enola. Een bekende cast dus, wat al veel goeds beloofde voor de film. De acteurs hebben die belofte ook waargemaakt en Enola Holmes is mede door hun toedoen een leuke film geworden. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Nancy Springer. De film gaat over het eerste boek in de serie. Wat opvalt aan de film is dat Millie Bobby Brown niet alleen de hoofdrol speelt, maar ook de regie deels op zich heeft genomen. Voor zo'n jonge vrouw is dat een behoorlijke prestatie en dat voegt nog net iets extra's toe aan de kijkervaring.

De moeder van Enola houdt van woordspelletjes. Zo is haar naam, die natuurlijk vrij bijzonder is, omgedraaid het woord ´Alone´. Enola vraagt zich af of dat iets te betekenen heeft, maar dat idee zet ze van zich af als ze de namen van haar broers probeert om te draaien. Toch is ze wel alleen doordat haar moeder weg is gegaan. Wanneer Sherlock en Mycroft dit te horen krijgen komen ze voor het eerst in jaren naar huis. Omdat Enola geen opleiding heeft gevolgd heeft ze niet de juiste manieren voor een jongedame en besluit Mycroft, als haar voogd, dat ze naar een meisjesschool moet. Enola wil dit absoluut niet, want dat idee staat haar helemaal niet aan. Daarom loopt ze weg, met enkel wat geld en een heuse aanwijzing van haar moeder. Ze is vastberaden om haar moeder te vinden en laat niemand in haar weg staan. Enola is een lief en zorgzaam meisje. Dit zorgt ervoor dat je haar als personage leuk vind en hoopt dat alles goed met haar komt. Het helpt dat je sympathie voor haar voelt, waardoor Enola Holmes nog leuker is om te kijken.

Waar je als kijker aan moet wennen is dat Enola haar verhaal tegen de camera vertelt en daardoor haar zegje dus als het ware aan jou als kijker doet. Doordat dit niet vaak voorkomt zul je hier even doorheen moeten prikken, maar al snel raak je eraan gewend en ga je helemaal op in het verhaal.

Woordspelletjes, mysteries, puzzels en een vastberaden slimme meid: Enola Holmes is een hele leuke Netflix-film die een aanrader is voor iedereen die houdt van mysteries of de wereld van de welbekende Sherlock Holmes. Ondanks dat hij niet de hoofdpersoon is en hij maar een paar keer te zien is in de film, voel je zijn aanwezigheid de hele tijd door. Het acteertalent van de jonge Millie Bobby Brown alleen al is een reden om deze film te bekijken!

Recensie: Enola Holmes

Enola Holmes

1  2  3  4  5

In de film maken we kennis met Enola Holmes die op onderzoek uitgaat nadat haar moeder op haar zestiende verjaardag plotseling verdwijnt. Haar broers Sherlock en Mycroft Holmes zijn beide niet geïnteresseerd om de zaak op te lossen. Enola ziet geen andere optie dan om zelf naar Londen te gaan op zoek te gaan naar haar moeder. Op haar reis ontmoet ze veel verschillende, kleurrijke karakters.